30-08-15

Stockholm Snapshots

Vrijdagavond kwam ik terug van een geweldige vijf dagen in Stockholm. Ik heb het onwijs naar mijn zin gehad samen met mijn allerbeste vriendin Floor. We hebben de hele stad doorgewandeld, lekker gegeten, prachtige uitzichten gezien en vooral genoten en gelachen. Stockholm is een geweldige stad! In dit artikel vertel ik jullie wat we gedaan hebben onder begeleiding van foto's die Floor en ik gemaakt hebben. De foto's zijn allemaal op Instagram verschenen. Klik hier voor mijn Instagram en hier voor Floors' Instagram (volg Floor ook zeker, want ze heeft ge-wel-dige foto's!). 

maandag 24 augustus


@flooralicia


Maandag was het al vroeg dag, want om 4:40 ging mijn wekker. Na een snelle douche en de laatste dingen in mijn koffer gooien bracht mama me naar station Groningen, waar Floor al op een bankje aan het wachten was. Onderweg probeerden we nog een beetje te slapen, maar dat ging niet want we hadden er veel te veel zin in. Na een goede vlucht stapten we in de bus die ons naar het centrum van Stockholm zou brengen en daarna kwamen we met de metro vlakbij ons appartement aan. We hadden een appartement via Airbnb gehuurd en het was geweldig. Zo sfeervol en gezellig, en alles wat je maar nodig hebt. Floor legde dit meteen vast voordat het een puinzooitje werd. 



@marjoleinzoet

Na het nodige rustmomentje besloten we om een stukje in de buurt te gaan wandelen. We verbleven in de wijk Södermalm en we zaten zo'n 800 meter van het water af. We besloten die kant op te lopen en stuitten op dit prachtige plekje. Wát een mooie eerste indruk van Stockholm was dat! Sowieso vind ik dat de uitzichten Stockholm wel echt geweldig maken. 

@flooralicia

We kwamen ook langs deze mooie kerk, de Katarina Kyrka. Volgens ons is dit een typisch Scandinavische bouwstijl voor kerken, want na deze zijn we er nog een stuk of wat tegengekomen die in dezelfde mooie stijl gebouwd zijn. We konden er helaas niet in, en later die week is dat er ook niet meer van gekomen. Maar de buitenkant was al prachtig. 

@marjoleinzoet

Na deze toch wel lange reisdag hadden we geen zin meer om ver weg te gaan eten, dus gingen we gewoon even bij ons in de straat eten. We kwamen terecht bij de Urban Deli, die toevallig ook nog in mijn reisgidsje stond. We namen allebei risotto en het was heerlijk. 


@flooralicia

Vanaf het restaurant zaten we de hele tijd tegen een kerktoren aan te kijken en we besloten daar nog even heen te lopen. Het grasveldje boven op de heuvel bleek vol te zitten met studenten en stelletjes, en het zag er heel gezellig uit. Ook zagen we een prachtige soort-van-zonsondergang. 

dinsdag 25 augustus


@marjoleinzoet

Goedemorgen Stockholm. Wat een heerlijk bed, en wat had ik heerlijk geslapen. Ook leuk om wakker te worden en uit te kijken op zo'n gezellig hoekje met foto's en plantjes en weet ik wat allemaal. Dat vroeg natuurlijk om een foto. 

@marjoleinzoet

We besloten om te beginnen met het oude gedeelte van Stockholm: Gamla Stan. Hier zit onder andere het koninklijk paleis en verder is het een heel gezellig en knusse wijk waar je heerlijk doorheen kunt slenteren. Dat deden we dus ook, en ook verstuurden we kaartjes en gingen we naar de wisseling van de wacht. Voordat we heerlijke hamburgers als lunch gingen eten kwamen we deze huisjes tegen, die de meest gefotografeerde huisjes van Stockholm schijnen te zijn. Ze zijn ook erg schattig. 

Nadat we Gamla Stan ontdekt hadden gingen we terug naar Södermalm om even te chillen in ons appartement en daarna zijn we even in de buurt naar wat vintage winkels en concept stores geweest. Ook kwamen we in een winkelcentrum waar de Monki zat en waar we heel lekker (en veel te dure) frozen yoghurt aten. In de avond maakten we heerlijke wraps in ons eigen stekkie. Lekker en goedkoop. 

woensdag 26 augustus

@flooralicia

Woensdag bombardeerden we tot shopdagje. Met de metro gingen we naar Norrmalm, waar we eerst Observatorienlunden 'beklommen' en een lekkere cappuccino dronken. Daarna schoten we de Drottninggatan in om de winkels te bekijken. Het viel ons een klein beetje tegen, maar we hebben allebei toch wat leuke dingetjes gekocht (bij de H&M en Zara, dat dan weer wel...). Bij de ICA to go kochten we lekkere cinnamon buns en pistoletjes voor lunch. Die aten we heerlijk op op trappetjes bij een cultureel centrum. 



@flooralicia

Aan het eind van de straat waren we ineens weer op Gamla Stan en toen besloten we om daar nog maar een keer naar het Evert Taubes Terass te gaan, omdat daar een geweldig uitzicht over de stad is. En we hielden er een fotoshootje. Of eigenlijk: ik zat lekker op mijn kont en Floor wrong zich in alle mogelijke bochten voor de perfecte foto. Wát een fotograaf! 


@marjoleinzoet

Tussendoor ploften we in ons appartement op bed neer om de voeten even rust te geven en dronken we liters thee. Aan het eind van de middag liepen we naar Vapiano voor een heerlijke pizza, en daarna gingen we weer naar de stad om een beetje sfeer van de Fashion Night op te pikken. Het was namelijk Fashion Week, en woensdagavond waren er DJs in straten en had je op veel plekken korting. We waren zwaar underdressed en het bleek een beetje voor de hoge fashion mensen te zijn, maar we zijn wel mooi in een hele grote Monki geweest en ook gingen we naar de Urban Outfitters, die heel speciaal is, omdat het in een oude bioscoop is. Wát een mooie winkel. Daarna gingen we weer naar huis om lekker te chillen en te slapen. 

donderdag 27 augustus

@marjoleinzoet, @flooralicia

Donderdag was wat mij betreft de allerbeste dag van de hele week. In de ochtend gingen we naar het Fotografie museum (Fotografiska) bij ons in de buurt, waar drie mooie tentoonstellingen hingen van zeer uiteenlopende fotografen. Daarna aten we pannenkoeken als lunch, en na de lunch reisden we naar Skinnarviksberget in het hoekje van Södermalm. Dit is het hoogste natuurlijke punt van Stockholm, en als je op de rotsen staat ben je 53 meter boven zeeniveau. Van het uitzicht werd ik even stil en intens gelukkig, en toen ik was bekomen van de schrik moesten er natuurlijk weer foto's gemaakt worden voor op Instagram. Als je in Stockholm bent, ga dan alsjeblieft naar Skinnarviksparken want dat mag je echt nooit missen. 


@marjoleinzoet

Ik dacht dat alles na dit geweldige uitzicht in het niet zou vallen, maar gelukkig liepen we meteen alweer door een heel schattig, oud straatje. Dit was een wijk waar arbeiders woonden in de 18e en 19e eeuw. Lang geleden dus! Ik wil mijn huis ook roze of oranje schilderen. 

@marjoleinzoet, @flooralicia

Van de linker uithoek van Stockholm reisden we helemaal naar de rechter uithoek. Hier is het eiland Skeppsholmen en als je daar overheen loopt kom je op een eilandje met een schattig kasteel. Dat deden we, maar meer dan het kasteel was er niet te zien, dus pakten we de bus naar het centraal station. Daar namen we de metro naar ergens in Östermalm, want we hadden heel erge koffie en taart behoefte. 


@flooralicia

Wilmer Kaffebar was de plek waar we heen gingen. Hier bestelden we héérlijke carrot cake en loeisterkte, maar perfecte koffie. We bleven er een tijdje hangen en gingen toen weer verder met de wijk Östermalm ontdekken. Toen we honger kregen gingen we op zoek naar iets te eten, en we belandden bij Kvarnen vlak bij ons appartement. Hier hebben we super lekker gegeten. En toen was het tijd om terug te gaan, thee te drinken, kaartspelletjes te doen en te genieten van de laatste avond in Stockholm.

De volgende dag  moesten we helaas weer naar huis! Heel jammer om weer naar huis te gaan en om het gezelschap van Floor weer te moeten missen, maar we hadden ook wel weer alles in Stockholm gezien dat we wilden zien. We moesten om 11 uur ons appartement uit, om 12 uur zaten we aan de pasta bij Vapiano en om 13 uur waren we op het vliegveld (veel te vroeg). Om 22 uur kwamen we eindelijk weer aan in Groningen. Een lange reis, maar wat was het geweldig!

Er komen sowieso nog wel een aantal artikeltjes over Stockholm online, onder andere een aantal hotspots. Als jullie nog vragen hebben over Stockholm, stel ze dan gerust. Vanaf deze week heb ik trouwens weer meer artikeltjes. Sorry voor de lange periode van weinig posts, maar ik kan er nu weer helemaal tegenaan en heb zin om weer aan mijn blog te werken.