16-08-15

Snapshots: summer holiday Umbria/Roma

Ciao bellas! Ik ben terug van weggeweest. Het is even geleden dat ik een blogje getikt heb, maar dat komt omdat ik op vakantie was. Ik heb een heerlijke twee weken gehad in Italië en niets anders gedaan dan genoten en tot rust komen. We zijn eerst voor een week naar de streek Umbrië geweest, en daarna een week naar Rome. En wat heb ik het naar mijn zin gehad! Ik had er dit jaar voor gekozen om niet met een camera te zeulen (de foto's maakt papa toch wel), maar ik heb natuurlijk wel een aantal foto's gemaakt met mijn telefoon die ik graag met jullie wil delen. Bereid je voor op een portie ZOMER, want dat kunnen we in dit regen-achtige landje wel gebruiken. Mag ik al terug naar de warmte en zon?

Daar gingen we! We vlogen op woensdag 29 juli om 11:40, en dat betekende dat we voor 7 uur al in de trein vanaf Groningen zaten. Maar dat vind ik nooit zo erg, want met het idee dat ik op vakantie ga kan ik alles aan (ook vroeg opstaan).

En zo'n 6 uur later waren we op de camping in de streek Umbrië. Het was een heerlijk rustige camping. We hadden een ingerichte tent gehuurd en we keken uit op een pijnbomengaard. Echt perfect om helemaal tot rust te komen.

Een van de eerste dingen die we gingen doen in de vakantie was de stad Assissi bezoeken. Dit staat vooral bekend als bedevaartsoord en het draaide er dan ook erg om de kerken en heiligen. Het was er super uitgestorven, behalve in de Basiliek van Sint Franciscus. Deze basiliek is echt onwijs mooi, van de buitenkant én de binnenkant.

Ook waren er in Assissi genoeg punten om mooie foto's te maken van het uitzicht over Umbrië.

Nog zo'n pluspunt aan de camping: de hangmat die in de boomgaard stond. Ik heb daar heel wat uren doorgebracht, lekker hangen en lezen en slapen in de schaduw.

Vrienden van mijn ouders stonden ook op de camping en daar hebben we in de week dat we er waren dan ook veel mee gedaan. De zaterdagavond gingen we uit eten in het plaatsje Bevagna, waar onze camping vlakbij lag. Echt een super leuk dorp/stadje. Ik droeg mijn favoriete jurkje van de Topshop (hij is bestempeld tot wietjurk...).

Ook zo'n mooie stad in de buurt is Perugía. Dit is een studentenstad en dat merk je meteen aan de sfeer. Lekker bruisend, meer winkels en veel eettentjes. Maar er is ook genoeg moois te bewonderen. Bijvoorbeeld de kathedraal die je op deze foto ziet (ziet er niet uit als een kathedraal, toch?). Ook ligt de stad op een heuvel en daardoor is er heel erg mooi uitzicht.

Aan pizza geen gebrek. Ik vind het zo leuk dat ze in Italië bijna overal wel restaurantjes hebben waar je een pizzapunt kunt kopen! Dit is echt iets waar ik zo veel behoefte aan heb als het warm is en we al een tijdje door een stad lopen. Ik heb er dan ook heel wat van op.

Suzanne heeft sinds kort een iPhone 5 en de selfies werden dan ook ineens heel erg mooi. Dit was ook in Perugía.

Net als deze foto van mij met papa en mama. Ik vind dit zo'n leuke foto! We hebben het zo gezellig gehad met z'n vieren (zoals altijd) en daar ben ik heel blij en dankbaar voor. Oh, op wie vinden jullie dat ik lijk?

Ik ben ook echt blij met deze jurk van de Zara. Het voelt altijd wel goed om in een stad een jurkje aan te hebben. Dit was ook in Perugía.

Helaas kwam er een eind aan de eerste week op de heerlijk rustige camping. Maar gelukkig hadden we nog een volle week in Rome voor de boeg. Onderweg gingen we naar de watervallen van Marmore, en dat was best wel leuk! Tussen 10 en 13 stroomden de watervallen volop, maar als de fabrieken in de buurt om 13 uur weer begonnen te draaien nam de waterkrachtcentrale het over en komt er beduidend minder water. Bizar.

Watervallenselfie.

En... toen waren we in Rome! We stonden op camping Fabulous, wat een camping village is. Het was echt een hele grote camping (net een dorp dus), maar omdat we in een stacaravan helemaal achteraan stonden hadden we geen last van de drukte.

Het was bloedheet in Rome, en de enige manier om af te koelen was om lekker bij het zwembad te liggen. Dit boek vond ik heel mooi!

Van bijna iedereen die ooit naar Rome is geweest en van de mensen van tours die we hebben gedaan hoorden we dat we echt moesten gaan eten in de wijk Trastevere. En wat was dat leuk! Het is een super bruisende wijk met op elke meter wel een restaurantje. Wij aten bij Cajo & Gajo, en daar heb ik een hele lekkere pizza gegeten met Aperol Spritz. Ik droeg wederom mijn 'wietjurk'.

Gelato, oh gelato.

Op de maandag hadden we een rondleiding geboekt in Vaticaanstad. Met een tourguide liepen we door de Vaticaanse musea, de Sixteinse kapel en de Sint Pieter. Daarna gingen we op eigen gelegenheid nog bovenop de Sint Pieter, waar een fantastisch uitzicht was. Helaas kwam er een ontzettend dreigende onweerslucht aan en ook was het bovenop zó vol, dat iedereen een beetje in paniek begon te raken. Daar waren we dus snel weer weg.

Nog meer uitzicht.

Vanaf bovenop de Sint Pieter kun je kaartjes versturen met een speciale Vaticaanstad postzegel. Aangezien Vaticaanstad een klein landje is, is dat best wel speciaal. Ik kon het niet laten om deze geweldige Paus-kaart naar Floor te sturen. De andere kaartjes gingen naar opa en oma enzo.

De Sint Pieter is zo mooi! Het was heel leuk, want vanaf de camping konden we hem heel in de verte zien liggen.

We besloten niet meteen weer naar de camping terug te gaan, maar nog helemaal door de stad te lopen en bij het colosseum weer op de metro te stappen. Ik draag inderdaad een lange broek, want dat moet in Vaticaanstad.

We liepen onder andere langs de Engelenburcht en we chillden nog even bij dit immens grote gebouw, die gebouwd is voor de eerste koning (als ik het goed zeg) van Rome.

Vaak begon mijn dag op deze manier: met een reisgidsje van Rome en een gewoon boek en een kopje koffie. Prima wel.

Ook de dag nadat we naar Vaticaanstad gingen was het een beetje bewolkt. Maar dat mocht de pret niet drukken, want ik ging gewoon met mijn handdoekje naar het zwembad, waar het heerlijk rustig was. Het zwembad op de camping was trouwens zó cool. Het was maar 30 cm diep, en doordat het een zachte bodem heeft kon je heel fijn aan de rand liggen of beachballen in het water.

De volgende dag ging papa in z'n eentje naar het Forum Romanum, en Suzanne, mama en ik gingen iets later naar de stad. We wilden graag nog een keer naar het Pantheon en verder slenterden we wat door leuke straatjes en steegjes.

Shorts all day, every day.

Vanaf Piazza del Campidoglio kon je heel leuk uitkijken over het Forum. Papa herkende op deze manier weer dingen waar hij die ochtend was geweest en voor ons was het leuk om toch even een blik te werpen op het eeuwenoude Forum.

Op de terugweg naar de metro kwam we weer langs het Colosseum. Prachtig gebouw!

In de winter moet ik er niet aan denken, maar in de zomer drink ik veel Aperol Spritz. Ik heb het twee jaar geleden ontdekt en sindsdien vind ik het heerlijk. Met een boek erbij is het helemaal geweldig.

De laatste dag was helaas aangebroken en ik had niet veel zin om nog wat te doen, dus besloot ik op de camping te blijven. 's Ochtends is het echt te warm bij het zwembad, maar 's middags was het heerlijk. Dit is hoe ik de hele week chillde aan de rand van het zwembad. En nee, ik ben niet heel bruin, maar dat word ik nooit.

De laatste avond gingen we nog even eten op de camping. Suus en ik maakten een selfie, hihi.

De volgende ochtend hadden we nog twee uur die we moesten overbruggen tussen de tijd dat we uit onze stacaravan moesten en de tijd dat we weggingen richting het vliegveld. Gelukkig hebben ze in Italië bijna overal lekkere koffie. Dat ging er wel in!


En... toen waren we weer op de terugweg! We vlogen om 15:20 en om 22:00 waren we weer thuis. Het is altijd zo onwennig (en saai) om weer thuis te zijn!

Morgen moet ik weer aan het werk, maar volgende week ga ik met Floor voor een midweek naar Stockholm, dus in principe heb ik helemaal niets te klagen. Ik vind het wel heel erg balen dat de zomervakantie in Italië nu al voorbij is, want het ging veel te snel. En ook ben ik bang dat die weken de enige weken met zon zijn geweest... Bah!

Ik hoop dat jullie ook een fijne vakantie hebben (gehad)!