25-08-15

Book: Ik geef je de zon - Jandy Nelson

Je hebt boeken die je per ongeluk tegenkomt en die geweldig blijken te zijn, en je hebt boeken die je al duizend keer op Instagram en blogs voorbij ziet komen voor je bedenkt het te gaan lezen. Ik geef je de zon is zo'n laatste boek. Boeken Instagrammers werden allemaal tegelijk verliefd op dit boek, en ik werd stiekem ook een beetje verliefd op de cover. Vlak voor de vakantie besloot ik het voor mezelf te kopen, en daar heb ik geen spijt van gehad. 



Het boek gaat over een tweeling, Noah en Jude. Ze zijn twee handen op één buik en voelen zich ontzettend met elkaar verbonden, ondanks dat ze allebei totaal verschillend zijn. Noah is erg introvert en kan zich prima in z'n eentje redden, terwijl Jude een erg stoer meisje is met veel vrienden. Op een gegeven moment drijft een gebeurtenis de tweeling uit elkaar. Hun band lijkt onherstelbaar beschadigd, maar drie jaar later brengt een jongen ze onverwacht weer bij elkaar. 

Ik moet zeggen dat ik aan het begin nogal verbaasd was over het boek. Ik weet niet precies hoe ik het moet omschrijven, maar het verhaal is vooral aan het begin nogal vreemd. Misschien dat dat ook wel weer juist de doorslag gaf om het verder te lezen, want ondanks de vreemdheid zat ik vanaf het begin al lekker in het verhaal. 

Het boek is afwisselend geschreven vanuit Noah en vanuit Jude, en ook maakt het sprongen in de tijd. Ik vind het altijd heel leuk aan een boek als je de gedachten van meerdere personages volgt. Zo ging ik van Noah en Jude houden, en kon ik me inleven met ze allebei. Ik ben verder ook echt dol op de schrijfstijl, want het bevat veel humor en metaforen. Het verhaal had meerdere keren een wending die ik niet zag aankomen, en ik vind het heel mooi om te lezen hoe Noah en Jude ondanks alles niet zonder elkaar kunnen leven, en hoe ze samen kunnen smelten tot ze bijna één persoon zijn. Mijn beoordeling is dan ook positief. 

Ik ben blij dat dit boek zo vaak voorbij is gekomen op internet, want daardoor heb ik dit prachtige verhaal ontdekt. En daarnaast staat dit boek met de prachtige cover ook nog eens heel erg leuk in mijn boekenkast. Dat is ook niet onbelangrijk natuurlijk!