26-07-15

Instagram feed + hoe ik foto's bewerk

Het is geen geheim dat Instagram mijn favoriete app is. Niet alleen vind ik het geweldig om door de foto's van mensen die ik volg te scrollen, maar ook foto's plaatsen en ervoor zorgen dat mijn feed er een beetje oké uitziet vind ik heel leuk. Natuurlijk is het niet het belangrijkste in de wereld om een mooie feed te hebben, maar het is (voor mij) zeker wel het meest belangrijk op Instagram. Ik vind het mooi als mijn foto's goed bij elkaar passen en ook wil ik altijd dat mijn feed er lekker vrolijk uitziet. 



In de zomer vind ik mijn Instagram feed er altijd veel leuker uitzien dan in de winter. Logisch wel, want er zijn natuurlijk veel meer foto's van buiten en ook doe ik meer leuke dingen in de zomer dan in de winter... Ik ben echt blij met mijn feed op dit moment. De foto van het meer en de frappuccino's en de leuke foto van Floor, Suzanne en ik op het Festivalderaa bij elkaar vind ik awesome. Ik klink lekker leeghoofd nu, nu ik me zo druk maak over hoe mijn feed eruit ziet. Maar jammer dan. 

Nu ga ik jullie, aan de hand van een simpele foto, even laten zien op welke manier ik altijd mijn foto's bewerk. Natuurlijk verschilt het per foto, maar dit is ongeveer mijn procedure. Ik gebruik altijd, maar dan ook altijd, VSCOcam, omdat daar super veel mogelijkheden zijn wat betreft het bewerken van foto's, en ook vind ik dat er daar hele mooie filters zijn. Ik heb voor de gelegenheid even een foto gemaakt van wat rommeltjes die ik op mijn bed had liggen om er foto's van te maken voor op de blog. 


Links zie je de foto zoals ik hem gemaakt heb. Hier is hij nog helemaal onbewerkt. Ik maak vaak foto's in de app VSCOcam, omdat ik het dan met een vierkant rastertje eromheen kan maken. Op die manier weet ik of de dingen die ik op de foto wil krijgen ook in een vierkantje voor Instagram passen. Het eerste wat ik doe is de foto bijsnijden. In dit geval maak ik het ietsje kleiner, zodat er niet te veel omgeving op staat. Vervolgens ga ik naar 'exposure' en zet ik de helderheid een tikje omhoog. Meestal doe ik +1 of +2 bij de helderheid, zodat m'n foto's mooi licht zijn. 

Dan is het contrast aan de beurt. Ook dit doe ik +1 of +2, afhankelijk van de belichting en de kleuren van de foto. Verder maak ik ook de foto altijd ietsje scherper en daarna kijk ik welke van de andere tools ik nog kan gebruiken. Bij deze foto vind ik het wel mooi als ik de highlights iets omhoog zet.

Twee van mijn favoriete filters zijn HB1 en A6. Ik gebruik bijna altijd eentje van deze twee of zwart wit. Ik doe de filters bijna nooit maximaal, omdat ik dat altijd net wat te nep vind, maar ik kies vaak voor +8 of +9... En als de foto bewerkt is kun je op VSCOcam je nagebootste Instagram feed zien. Ik heb deze foto niet geplaatst omdat ik het niet zo heel interessant vond, maar op zich zou hij best op mijn feed passen.

Before & after

Heb jij Instagram? Hoe bewerk jij je foto's?