07-07-15

gelezen boeken juni (en een stukje juli)

Herinner je je dit artikel nog? Daarin daagde ik mezelf uit om in juni drie boeken te lezen, om mijn Reading Challenge van Goodreads even een boost te geven, en ook omdat deze drie boeken al tijden op de stapel lagen om gelezen te worden. Ondertussen zijn we een vijf weken en zes boeken verder (meer dan ik wilde lezen dus) en ik wil graag met jullie delen welke boeken ik heb gelezen en wat ik ervan vond. 


De boeken die ik wilde lezen zijn Gone Girl, Girl Online en De schaduw van de wind. Maar er zijn nog drie boeken bijgekomen die ik van de bieb leende: Het verhaal van four, De glazen troon en On Top. Op naar de reviews.

gone girl - gillian flynn

4/5 sterren
Dit boek bestaat uit twee delen en deze twee delen. Het eerste deel is beschrijvend en verwarrend, het laat de verdachten langskomen en zet je honderd keer op een dwaalspoor en brengt je compleet, maar dan ook compleet, in de war. Net als je denkt dat je het echt niet meer weet begint de tweede helft, en dat is me toch intens! Ik wist dat dit boek bekend stond om zijn plottwist, maar ik had ongeveer alles verwacht behalve dit. Het komt echt compleet uit het niets en daardoor is het enorm shocking. Ik vind het echt een heerlijk boek om te lezen en ik kon vooral in de tweede helft van het verhaal niet meer stoppen met lezen. Het einde had misschien iets beter gekund, maar het is niet anders... 

girl online - Zoe Sugg

3,5/5 sterren
Dit boek is zo schattig en leuk! Aan het begin stoorde het me een klein beetje dat dit boek overduidelijk voor veel jongere meiden bedoeld is, maar op een gegeven moment vond ik het zo lief en leefde ik enorm mee met de personages, dat ik het super snel uitgelezen heb. Wat ik zo leuk vind is dat het boek deels over bloggen gaat en dat ik me er soms best wel in herkende. Niet het boek dat me voor altijd bij zou blijven, maar wel een vermakelijk boek.

het verhaal van four - veronica roth

3/5 sterren
Ik ben groot fan van de Divergent-serie, en toen ik erachter kwam dat er ook nog een boek is met het verhaal van Four, wilde ik het lezen. Het is leuk om ook eens het verhaal vanuit Four, maar ik ben wel blij dat Veronica er uiteindelijk voor gekozen heeft dat het op deze manier niet werkte en dat ze toen het verhaal vanuit Tris is gaan schrijven. Leuk om dit boek te lezen, maar niet heel speciaal. Waarschijnlijk komt dat vooral doordat ik het verhaal natuurlijk al goed kende en dat er daardoor weinig dingen als een verrassing kwamen. 

de glazen troon - sarah j. maas

3/5 sterren
Toen ik aan dit boek begon, had ik absoluut geen idee wat ik kon verwachten en ook niet of ik dit boek überhaupt leuk zou vinden. Het is namelijk nogal anders dan wat ik normaal lees. Het valt denk ik in de genre fantasy en dat vind ik zo nu en dan wel leuk, maar het behoort niet tot mijn favoriete genre ooit. Ik zou het dan ook niet zo snel zelf uitkiezen, maar ik ging het lezen op aanraden van een vriendin. Het verhaal had wat tijd nodig om op gang te komen maar na een tijdje begon het ontzettend spannend te worden. Ik hield van de aantrekkingskracht tussen Calaena en Dorian en Chaol en ook vind ik het leuk hoe de realistische dingen zijn gecombineerd met fantasy. Het enige jammere vind ik het gebrek aan romantische scènes, maar dat is denk ik een beetje Young Adult eigen (er gebeurt vaak pas wat spannends tussen de personages in boek 3 haha). Aan het eind kon ik niet stoppen met lezen en ik kan dan ook niet wachten om deel 2 te gaan lezen. 


de schaduw van de wind - carlos ruiz zafon

5/5 sterren 
Dit boek was geweldig! Ik kan het bijna niet beschrijven, omdat mijn gedachten echt duizend en één kanten werden opgeslingerd tijdens het lezen van dit boek. Maar de fascinatie en bewondering voor dit verhaal bleef het hele boek aanwezig. Meteen bij het begin van het boek wist ik dat ik het geweldig zou vinden. De beschrijvingen van Carlos Ruiz Zafón geven een perfect beeld van de situatie. Hij beschrijft alles op een prachtige manier, bijna poëtisch. Ik ben dan ook echt verliefd geworden op zijn schrijfstijl. En dan het verhaal... dat was ook heel mooi! Ik vind het misschien wel het mooiste hoe Daniel en Julián Carax zo veel overeenkomsten hebben. Het leek bijna alsof je twee keer hetzelfde verhaal aan het lezen was, beschreven vanuit twee personen. Zo mooi! Sowieso vond ik de personages ook geweldig. Ze voelden heel echt aan, alsof ik ze kende. Ik heb echt geen negatief woord over dit boek! Een hele tijd gelezen was het dat ik zo'n dik boek had gelezen, maar dit boek voelde niet als een dikke pil. Ik heb ervan genoten.

on top - anna nooshin

4/5 sterren
Eindelijk, maar dan ook eindelijk, heb ik On Top gelezen. Anna Nooshin vind ik geweldig. Ze is wat mij betreft een echt voorbeeld en heeft een Instagram feed waar ik nog lang over kan dromen. En ze heeft haar succes dan ook helemaal aan zichzelf te danken, want ze is als jong meisje gevlucht uit Iran en al snel ontdekte ze dat ze het leuk vind om geld te verdienen en te ondernemen. Ik ben echt geïnspireerd en gemotiveerd door haar verhaal. Ik herkende me soms best wel in haar anekdotes en vind het mooi om te lezen hoe zij omgaat met maatstaven en groepsdruk. Loved it! 

Dat waren de boeken die ik in de afgelopen tijd heb gelezen. De zomer blijft voor mij echt de tijd dat ik flink veel lees en mijn Reading Challenge een boost geef. Want wat is er nou fijner dan in de zon te liggen met een goed boek? 

Welke boeken heb jij de afgelopen tijd gelezen?