25-07-15

Boekreview: Room - Emma Donoghue

Jack is vijf jaar oud en samen met zijn moeder woont hij in een kamer (Room) van een paar vierkante meter. Voor hem is het de wereld waar hij zich veilig voelt en het leuk heeft, maar voor zijn moeder is het de gevangenis waar 'Old Nick' haar al zeven jaar gevangen houdt. Met alle liefde die ze in zich heeft heeft ze voor de kleine Jack een leven gecreĆ«erd, maar ze weet dat dat leven niet voor altijd genoeg is, dus zet ze samen met Jack een vluchtplan op... 

Sinds tijden las ik een boek dat me, ook als ik het niet aan het lezen was, achtervolgde. Het verhaal is zo intrigerend en beklemmend, dat ik niet kon stoppen met lezen omdat ik MOEST weten wat er zou gebeuren met Jack en Ma, en of het goed zou komen. Dit boek vond ik zo prachtig, dat ik het met jullie wil delen. 

Het boek is volledig geschreven vanuit de ogen van de kleine Jack, inclusief grammaticale fouten. Ik vind het zo bijzonder hoe de wereld er voor Jack uitziet. Hij weet niet beter dan dat Room de wereld is. Alles wat hij op de TV ziet is een fantasiewereld en buiten Room is er de grote buitenwereld. Dat Room ook een plekje is in die buitenwereld, is voor hem onbegrijpelijk. Hij en Ma komen de dagen door met spelletjes doen, eten maken, schoonmaken, en dat allemaal onder het gezelschap van Plant en Deur en Muur. In de avonden moet Jack in de kledingkast om te slapen, omdat Ma dan bezocht wordt door de man die haar gevangen houdt. Elke avond wordt ze verkracht. 

Ik vind dit boek zo mooi, omdat ik aan het begin niet goed wist wat er aan de hand was en er steeds stukjes informatie bijkwamen. Jack begrijpt ook niet alles wat er om hem heen gebeurt, dus wist ik aan het begin niet wie Old Nick was en wat hij deed. Ook wist ik niet dat ze gevangen werden gehouden. Maar als Jack ouder wordt, begint hij steeds meer van de wereld te begrijpen en als ze ontsnappen, is het voor hem heel moeilijk om zich aan te passen aan andere mensen. 



Het boek maakte me boos en verdrietig, en op sommige momenten voelde het verhaal zo echt aan dat ik het liefst naar Jack wilde rennen en hem wilde knuffelen. Dan moest ik mezelf er even aan herinneren dat het een verhaal is. Wel een verhaal dat is gebaseerd op een waargebeurde situatie, wat het net nog wat meer onwerkelijk en onbegrijpelijk maakt. 

Ik heb geen moment gehad in dit boek dat ik het niet goed vond of dat het me ging vervelen. Dat, en het feit dat ik het verhaal zo mooi vind en dat ook de manier van schrijven (vanuit Jack) zo goed is, maakte dat ik het boek 5/5 sterren gaf. Een tien dus. Dat vind ik het zeker waard, en ik kan iedereen dan ook aanraden om het boek te lezen. 

Heb jij Room al gelezen?