16-07-15

Bali 2014: wat heb ik geleerd en ervaren?

Een jaar geleden was ik op het prachtige, verre Bali aan het genieten van mijn zomervakantie. Een lange reis, en de eerste keer dat ik buiten Europa kwam. Het is niet iets wat we jaarlijks doen, zo'n verre reis, maar wel iets wat ik zeker vaker zou willen doen. Ik vond het geweldig, op meerdere vlakken. En ik heb er heel veel van geleerd. Een uitrust-vakantie aan het strand is vaak ook geweldig, maar dat is niet per se iets waar je een jaar later nog lessen uithaalt. Naar de andere kant van de wereld gaan waar de cultuur totaal anders is, is dat wel. Ik heb de afgelopen week veel gedacht aan de prachtige tijd die ik er heb gehad en daarom wil ik dit artikeltje graag wijden aan de reis naar Bali van 2014. 









11 juli was de dag dat we vertrokken en de grote reis kon beginnen waar we al een hele tijd naar toe hadden geleefd. Het eerste plan was dat we een rondreis over Java en Bali zouden maken, maar de groepsreis waar we ons met het gezin voor hadden opgegeven ging niet door omdat we de enige deelnemers zouden zijn. Het alternatief was een rondreis over Bali, ook met een groep(je). Ik had nog nooit zo ver gevlogen, dus ik vond het best een beetje eng. Naar Barcelona of Londen is nog tot daar aan toe, maar helemaal naar Bali is dus echt 17 uur vliegen, en dat is pittig. Vooral de terugreis was ik bang, omdat een paar weken eerder het verschrikkelijke MH17 ongeluk gebeurd was. Er hing nogal een spanning in het vliegtuig, zoals je je kunt voorstellen. 

Ik moet toegeven dat ik de eerste dagen dat ik op Bali was niet volop kon genieten. Om eerlijk te zijn vond ik veel plekken ronduit lelijk, en ik moest echt heel erg wennen aan het eiland. De situatie in veel dorpjes en rondom de hotels waar we verbleven was vaak dat er overal waar je keek afval lag en er liepen overal zwerfhonden. Er is veel verkeer, en al helemaal veel te veel voor de kleine wegen en relatief slechte infrastructuur die ze er hebben. Maar als ik dan de tempels, natuur en andere aspecten van de cultuur zag vond ik het geweldig. Allereerst heb ik geleerd dat de mensen op Bali zo zo zo vriendelijk zijn! Ze zijn zo blij met je komst (natuurlijk ook met de inkomsten) en ook al hebben ze weinig, ze lijken tevreden en zijn blij met alles wat ze hebben en krijgen. Na een paar dagen was ik gewend en over mijn jetlag heen en begon ik echt te genieten van de vakantie. Ik zag de viezigheid en rommel nu als iets wat bij het eiland hoorde, en het is vooral een besef hoe netjes en schoon het in Nederland eigenlijk is. En hoe goed we het hier hebben! 

We maakten een rondreis van tien dagen en daarna verbleven we nog voor tien dagen in een super mooi en luxe resort in Sanur (het Sanur beach hotel). Nadat we bijna iedere dag tijdens de rondreis vroeg op moesten, was het heerlijk dat we nu ook een beetje aan het zwembad konden liggen en wat lezen. Ik heb er van genoten, joh! Ook vanuit Sanur gingen we op eigen houtje nog veel dingen doen, want het is zonde om aan de andere kant van de wereld te zijn en er niet zo veel mogelijk uit te halen. We sliepen in hotels, dus we konden natuurlijk niet zelf koken. We gingen iedere avond (en vaak ook tussen de middag) uit eten, wat heerlijk was. De prijzen zijn daar zo laag! Het goedkoopste dat we uit eten zijn geweest was omgerekend zo'n €15, en dat was een hoofdgerecht met een toetje voor vier personen. Wel had ik het af en toe wel fijn gevonden als we gewoon even een brood konden halen en dat je die zomaar uit de kast zou kunnen pakken als je honger hebt, maar ja.

Verder heb ik geleerd dat het zo fijn is dat het iedere dag dezelfde temperatuur is, omdat het nooit koud is en je nooit na hoeft te denken over wel of geen blote benen. En ook zijn de meeste mensen op Bali Hindoeïstisch, en dat betekent dat er heel veel (ik overdrijf niet) ceremonies zijn. Bijna iedere week (of zelfs vaker) rukt iedereen uit naar de dichtstbijzijnde tempel om daar volle maan, nieuwe maan, of wat dan ook maar te vieren. Geloof is er heel belangrijk! Het schijnt dat het wel Hindoe eigen is dat de mensen heel erg vriendelijk zijn, en dat was echt zo. Wat een lieve mensen allemaal. We waren er aan het eind ook een paar dagen samen met oma, die op eigen houtje samen met mijn tante in een ander hotel verbleef, en omdat ze 90 werd hebben we dat gevierd op het strand van Sanur. Dat is ook iets om nooit te vergeten.

Ik denk dat ik deze reis nooit ga vergeten. De cultuur niet, de mensen niet, het landschap niet, het eten niet... Ik vond het geweldig. Ik zou ook best nog even door kunnen typen, maar ik laat het hier nu even bij. Dit jaar gaan we heerlijk naar Italië en daar heb ik ook zó veel zin in!