13-07-15

About Blogging

Bloggen is een fenomeen dat al heel lang een constante factor in mijn leven is. Ik blog niet dagelijks, maar er gaat geen dag voorbij zonder dat ik aan bloggen heb gedacht. Want bloggen, dat is veel meer dan alleen maar artikeltjes schrijven. Toen ik aan het werk was bij de Albert Heijn, zag ik een vrouw van in de zestig lopen met een t-shirt met daarop #BLOGGER, terwijl de kans dat ze daadwerkelijk een blogger was, of dat ze überhaupt wist wat een blogger is, volgens mij nihil is. Maar goed, daar gaat het niet om. Waar het om gaat is dat het soms heel moeilijk is om uit te leggen wat bloggen is en ook vind ik het moeilijk om antwoord te geven als mensen vragen waar ik dan in vredesnaam over schrijf en wat ik ermee wil bereiken. Wel iets om over na te denken, en daarom ga ik het daar in dit artikel over hebben.




Zo'n zeven jaar geleden had ik falende blogs in mijn eentje. Ik hield het echter nooit vol en wist bovendien niet goed waar ik over moest schrijven. Toen kwam Sweethippos in het spel, de blog die ik samen met Floor voor een hele lange tijd heb gerund. Het was super leuk, tot we allebei toe waren aan een nieuwe stap en ik begon met Oh Nineteen.

Ook al blog ik al heel lang, het is soms erg moeilijk om te bepalen wat nou precies het doel is van het bloggen. Sommige periodes zit ik heel erg in de flow, wat veel bloggers denk ik wel herkennen. Het bedenken, schrijven en publiceren van artikelen loopt dan op rolletjes en er is inspiratie genoeg. Maar andere dagen kan ik me er niet toe zetten om iets te bedenken, omdat alles wat ik bedenk zo suf en nutteloos lijkt. In die periodes denk ik ook vaak na over wat ik wil bereiken door te bloggen. Tuurlijk zou ik het leuk vinden als mijn blog een grote blog gaat worden, maar ik denk dat ik daar ook niet per se de juiste mentaliteit voor heb. De 'grote' blogs plaatsen vaak twee keer per dag en hebben een heel duidelijk onderwerp. Bovendien doen veel bloggers het als hun baan. Ik plaats soms met moeite twee blogs per week, en schrijf over alles wat ik leuk vind. Mijn doel is dan denk ik ook niet om heel groot te worden (begrijp me niet verkeerd, alle volgers zijn leuk en heel erg welkom), maar juist om veel plezier aan het bloggen te beleven, mijn creativiteit kwijt te kunnen en ook om af en toe alles even van me af te schrijven.  Als ik daar mensen mee kan inspireren of zo, vind ik dat heel leuk!

Ook heb ik veel nagedacht over of ik meer moet posten of niet. Mijn streven is om op dinsdag, donderdag, zaterdag en zondag te plaatsen, maar eigenlijk gaat dat vaak niet zo goed (vooral in de zomervakantie, zo heb ik gemerkt) en daarom komen er soms op random dagen artikels online. Zoals nu. En wat is in vredesnaam het thema van mijn blog? Het lijkt me zo makkelijk om simpelweg één thema te hebben voor je blog, maar dat kan ik niet. Ik vind veel te veel dingen leuk om me op slechts een klein dingetje te focussen. Dus ja, ik schrijf maar over alles wat ik leuk vind.

Ondanks deze hersenkronkels die ik soms over bloggen heb, denk ik er geen moment aan om te stoppen met het bloggen. Ik vind het veel te leuk en ik denk er veel te veel aan. Als ik niet aan het schrijven ben, ben ik wel bezig met foto's maken of brainstormen. En overal hou ik mijn ogen en oren open voor het geval er iets is wat me inspireert om over te bloggen. Dus nee, ik kan niet zonder bloggen en ik denk dat ik mezelf wel een blogger mag noemen. Eigenlijk zou ik dus dat t-shirt met #BLOGGER moeten dragen.

Als je op de hoogte wilt blijven van de artikeltjes die ik plaats kun je me volgen via Bloglovin'. Heb je daar geen account, dan kun je in het vakje hieronder je e-mailadres invullen zodat je mailtjes krijgt op het moment dat ik iets plaats. 

Follow