02-07-15

100 procent stedengidsen

Als ik aan mijn travel-wishlist denk, denk ik aan heel veel steden (binnen en buiten Europa) die ik heel graag nog wil bezoeken. Bijvoorbeeld Budapest, New York, Lissabon, Copenhagen en nog veel meer... Stedentripjes vind ik heel leuk om te doen, omdat het wat mij betreft de perfecte combinatie tussen cultuur, eten, winkelen, en ontspanning is. Ik doe geen stedentrip zonder bewapend te zijn met een stedengidsje. Bij voorkeur de 100 procent gidsjes: overzichtelijk, leuke hotspots en gericht op een wat jonger publiek. 



In mijn collectie zijn 100% Berlijn, Londen, Stockholm en Rotterdam. De laatste heb ik een keer gratis gekregen bij aankoop van een andere en die van Stockholm ga ik deze zomer gebruiken. Ook heb ik samen met Floor tijdens onze trip naar Barcelona een gidsje van 100% gebruikt, wat maakt dat ik tot nu toe in drie steden een zeer goede ervaring heb met deze gidsjes. Ik neem het gidsje van Londen even als voorbeeld en om te laten zien hoe de gidsjes zijn opgebouwd. 


In de voorflap van de gidsjes staat een overzichtskaart van de stad. Zo krijg je een goed beeld van waar welke wijk zit en dus ook wat eventueel in de buurt zit van waar je je op dat moment bevindt. Wat ik heel fijn vind aan de 100% gidsjes is dat het opgedeeld is per wijk, zodat je altijd makkelijk kunt zien welke bezienswaardigheden, winkels of restaurantjes in de buurt zitten. 


Per wijk is er een wandeling van meestal rond de 4 kilometer aangegeven. De wandeling brengt je langs alle hotspots die in de wijk worden aangeraden. Ik heb nog nooit zo'n wandeling gedaan, omdat het niet erg geschikt is voor als je maar een paar dagen in de stad bent, en ook hoef ik meestal niet alles te zien, maar het idee vind ik wel erg leuk. De hoofdstukjes van de wijken bestaan uit: 

  • 6x zeker doen volgens de locals
  • Bezienswaardigheden
  • Leuk om te doen
  • Winkelen
  • Eten en drinken 



Aan het eind van de hoofdstukken vind je een handige overzichtskaart van de wijk waarop de hotspots staan aangegeven. Ook is er nog een stadsplattegrond aan het einde van het boekje en kun je de metrokaart ook vinden. 

Als je op zoek bent naar achtergrond informatie van de stad en de gebouwen zijn deze gidsjes misschien iets minder geschikt, maar voor in de stad zelf is het ideaal om zo snel een beeld te hebben van waar je bent en wat er in de buurt te doen en te zien is. Ook staan er echt leuke en betaalbare winkels en restaurantjes in, die vaak heel hip zijn. Ik vind het leuk dat deze gidsen zich richten op wat jongere mensen. Ik hoop dat ik over een aantal jaren een hele collectie heb met gidsjes van steden waar ik allemaal ben geweest. Dat zou super zijn! 

Ken jij de 100 procent gidsen al?