14-06-15

studie update - ervaringen uit het eerste jaar

En dat was jaar één alweer. Op 1 september vorig jaar ging ik zenuwachtig naar de eerste college dag aan de universiteit. Ik wist niet zo goed wat ik zou moeten verwachten, of ik het leuk zou vinden, of ik vrienden zou maken en of ik een goede studiekeus gemaakt zou hebben. Maar ik kan je vertellen, het is allemaal goedgekomen. Ik ben echt tevreden met de keus die ik heb gemaakt en voel me ook helemaal op m'n plek. Tijd voor een terugblik naar het eerste jaar van mijn studie en naar de ervaringen en 'levenslessen' daarbij. 


wat voor studie doe ik?

Ik studeer Economics & Business Economics aan de Rijksuniversiteit Groningen. Voor mij stond het al lang vast dat ik naar Groningen zou gaan om te studeren. Ik vind het een geweldige stad, het is bij me in de buurt en er is zo veel keus aan studies dat ik geen reden zag om ook in andere steden te kijken. Over de studie was ik het niet meteen eens. Op 1 mei, de deadline voor studie-inschrijvingen, had ik me ingeschreven voor zowel Internationale Betrekkingen als Economics & Business Economics. Ik twijfelde nog wel een beetje, maar na de meeloopdag van E&BE en veel nadenken leek me dat de beste studie voor mij. En dat is het ook, want ik vind het heel leuk! Ik heb verschillende economische vakken, met veel wiskundige vakken maar ook juist heel erg theoretische vakken en finance vakken. Het schijnt een moeilijke studie te zijn, maar ik denk dat het er maar net aan ligt wat jouw soort vakken zijn. Ik ben goed in economische vakken, maar als je me bij scheikunde neer zou zetten zou ik er geen drol van begrijpen. En andersom waarschijnlijk ook. De studie bestaat uit 12 vakken van 5 studiepunten, met in de eerste twee blokken drie vakken en de laatste twee blokken vier vakken, waarvan twee vakken de hele twee blokken blijven staan. Het is lastig om in het kort uit te leggen wat mijn studie precies inhoudt, maar ik doe m'n best. En als er meer vragen zijn kun je me die altijd stellen. 



ervaringen & lessen

De studiekeus die ik heb gemaakt is dus de juiste geweest. Waarschijnlijk als ik een andere studie had gekozen had ik m'n draai ook wel gevonden, maar dat weet je natuurlijk nooit. De richting ligt me echt goed, en ik vind de wiskundige vakken heel erg leuk. Er zitten ook vakken tussen waar ik het liefst alle boeken wil verbranden, maar dat heb je altijd wel. Ik heb nog niet de cijfers terug van de laatste twee tentamens, maar aangezien ik op allebei een 3 mocht halen om het vak te halen, denk ik dat het wel goed is gekomen en dat ik in één keer mijn P heb gehaald. Als het officieel is, laat ik jullie dat nog wel even weten.

Toen ik begon aan m'n studie vond ik het heel moeilijk om me voor te stellen wat ik moest verwachten. En ook wist ik niet of het een grote stap zou zijn van de middelbare school naar de universiteit. De stap is aan de ene kant wel groot, maar het is heerlijk om wat meer vrijheid te hebben en eindelijk bezig te zijn met vakken die ik interessant vind. En het went. Aan het begin schrok ik me dood als één hoofdstuk 100 pagina's had, maar je manier van leren en doornemen verandert heel snel, en nu gaat het prima. Ook is mijn studie in het Engels en daar zag ik best wel tegenop, maar na de eerste twee weken wist ik niet meer beter. 

Ik heb hele leuke meiden leren kennen in mijn werkgroep. We zijn met z'n vijven en vormen een leuk groepje tijdens de colleges. En ook de meeste jongens zijn heel aardig, en er is altijd wel een kletspraatje mee te maken. Zoals ik al wel eens eerder heb verteld is het op de uni niet meer heel belangrijk wat je doet en hoe je eruit ziet, maar gaat het toch vooral om je persoonlijkheid. De vriendinnen die ik heb gemaakt zouden op de middelbare school misschien wel totaal niet mijn type zijn geweest, maar dat maakt het nu juist extra leuk en gezellig omdat we allemaal zo anders zijn. 

De hoogtepunten van dit jaar zijn toch de mensen die ik heb leren kennen en de leuke momenten die ik met hun heb beleefd, en de hele sfeer op de universiteit en in colleges. Ik vind het echt leuk op de Zernike Campus, ook al lijkt het me ook fantastisch om gewoon in de binnenstad te zitten. Wat ook een goede keus is geweest, is dat ik vanaf februari toch een ACLO-kaart (studenten sport) heb gekocht. Er zijn zo veel leuke dingen te doen! Ik heb, samen met een vriendin, een squash-cursus gedaan en ook nog zelf een aantal keren gesquashd, en we hebben het BOMmen helemaal ontdekt. Het is zo leuk en zo goedkoop, dus als je in Groningen gaat studeren kan ik dat zeker aanraden. 

Ja, het studeren bevalt me wel! Ik vind het super moeilijk om in een artikel te vertellen wat ik allemaal beleefd heb, want ik zit ontzettend vol met verhalen. Ik heb toch geprobeerd het een beetje kort te houden, wat matig geslaagd is, haha. Maar goed, ik hoop dat jullie het leuk vinden om over mijn studie-leventje te lezen. Als je nog vragen hebt, feel free to ask them.