04-06-15

op kamers of toch niet?

Mijn favoriete plek in huis? Mijn zolderkamer. Ik breng er veel tijd door om te studeren, bloggen, lezen, en natuurlijk om te slapen. Ik voel me er helemaal thuis en heb het ingericht zoals ik zelf wil. En als ik even behoefte heb aan geklets, dan ga ik lekker beneden zitten zodat ik kan praten met papa, mama of Suzanne. Ik heb het fijn thuis, maar diep van binnen weet ik dat op kamers gaan ook weer z'n voordelen heeft... Het is een soort dilemma wat altijd wel een beetje op de achtergrond meespeelt. 



Toen ik vorig jaar mijn studiekeus had gemaakt, besloot ik dat ik voorlopig nog thuis zou blijven wonen. Ik vind het bijna altijd heel gezellig thuis, en ook woon ik op een prima te bereizen afstand van de universiteit op het Zernike complex in Groningen (ongeveer 50-60 minuten van deur tot deur). Natuurlijk, de kosten spelen ook mee, want thuis wonen scheelt nou eenmaal heel veel geld, zowel voor mij als voor m'n ouders. Aan het begin van het jaar leek het me fijn om eerst even rustig aan mijn nieuwe studie, nieuwe vriendinnen en nieuwe leven te wennen zonder ook meteen de grote stap van uit huis gaan te maken.

Toen vriendinnen om me heen op kamers begonnen te gaan begon ik meer na te denken. 'Moest' ik niet ook een keer op kamers? Het is natuurlijk wel een beetje de standaard dat iedereen zo snel mogelijk uit huis gaat als hij/zij gaat studeren, maar ik vind niet dat zoiets tegen je zin in moet gebeuren. Ik denk er nog steeds vaak over na, want er zijn zowel voordelen als nadelen te bedenken van uit huis gaan en thuis wonen.

Een groot voordeel van thuis wonen vind ik de rust die ik hier heb. Ik vind het reizen helemaal geen probleem, omdat het simpelweg niet zo heel ver is. Tuurlijk heb ik er soms wel de pest in als ik weer in de bus stap of als ik net de bus mis en het geen spits is dus hij ook niet vaak gaat... Maar meestal vind ik het geen probleem en gebruik ik het uurtje reizen even als 'rustmomentje'. Ik vind het gezellig thuis, en ik kan me terugtrekken op mijn kamer als ik daar behoefte aan heb of juist in de kamer gaan zitten als ik gezelligheid wil. Er wordt voor me gekookt - al kook ik ook regelmatig - en het scheelt heel veel verplichtingen die je wel hebt als je op kamers woont. Ik heb het ook best wel getroffen hier thuis, want mijn ouders laten me heel erg vrij, als ik maar aangeef of ik wel of niet mee eet (meestal wel).

Maar nadelen van thuis wonen zijn er ook! Ik ga niet zo makkelijk spontaan iets leuks doen met vriendinnen. Ik eet wel vaak bij vriendinnen, maar als ik eenmaal thuis ben ga ik niet weer naar Groningen voor een spontaan drankje doen. Ik ben totaal geen party animal, maar ik vind het zo af en toe best leuk om te stappen. Maar ja, als ik uit zou willen zou ik bij iemand moeten slapen en ik vind het verschrikkelijk om zo afhankelijk van iemand te zijn. Ook zitten er vaak uren tussen colleges, en dan kan ik niet naar huis dus moet ik een beetje leren/rondhangen op de uni.

Een paar maanden geleden was ik er helemaal klaar mee en wilde ik het liefst gister op kamers. Maar nu is die behoefte eigenlijk weer een beetje weggezakt. Ook omdat de zomer dichtbij komt en ik in de zomer sowieso niet ga verhuizen. Ik heb de luxe dat er geen haast bij is, dus wacht ik gewoon tot het moment dat ik er helemaal aan toe ben om op mezelf te gaan wonen. Ooit komt het er heus wel van, of dat nou in september of november of januari is, want ik wil de ervaring van op kamers wonen ook niet missen!

Woon jij op kamers?