10-06-15

focus vinden en wat me bezig houdt

Soms zou ik willen dat ik mijn gedachten voor heel even uit zou kunnen zetten. Vooral in periodes dat ik mijn focus echt even nodig heb, zoals nu in de tentamenweek, is het nogal vervelend en afleidend dat mijn gedachten overal en nergens naartoe gaan. Het is ook niet makkelijk om te focussen op één ding tegelijk, want we moeten zo veel. We moeten presteren op school, we moeten een bijbaantje hebben, we moeten blij overkomen op social media, en we moeten constant onthouden wat vrienden en familie voor belangrijke dingen hebben, om vervolgens interesse te tonen. En soms voelen zelfs dingen die je voor de lol doet verplicht aan. Kortom, de focus vinden is moeilijk. Op dit moment gaan mijn gedachten alle kanten op en heb ik er moeite mee om me heel lang te concentreren. Maar dat kan natuurlijk ook komen doordat het bijjjjna vakantie is! 


Gedachten zijn niet te remmen. Zou ik eigenlijk me keihard moeten focussen op het leren van een tentamen, ga ik in plaats daarvan een blogartikel schrijven omdat ik anders mijn doel van elke dag bloggen in juni niet haal. En ondertussen bliept de telefoon maar door. Als ik écht moet focussen op een tentamen - en dat besef komt vaak pas een paar dagen van te voren - kan ik me er opeens wel toe zetten. Ik sta netjes op tijd op, begin meteen met leren, en pas na een paar uur mag ik voor het eerst mijn WiFi aanzetten. En dat helpt, want in die uren ben ik zo productief dat ik vaak meer doe dan op een onproductieve hele dag. 

Gisteravond besloot ik vlak voor ik ging slapen allemaal random gedachten op papier zetten, dat papier dat je hierboven ziet, omdat ik met zo'n vol hoofd echt niet zou kunnen slapen. Ik hou me nogal veel bezig met dingen die interessanter zijn dan de tentamenstof, haha. Bijvoorbeeld een detox. Sinds ik het verslag van Annemerel over haar detox heb gelezen intrigeert het me ontzettend. Ik zie het mezelf (op dit moment) echt niet drie dagen doen, maar misschien dat ik me ooit eens waag aan een ééndaagse detox. Het levert je volgens mij echt een fijn gevoel op. Ook zit ik op dit moment weer in een periode dat ik veel denk aan gezond eten en sporten en zo. Als ik een paar dagen heel ongezond heb gegeten voel ik me zó opgeblazen, dat ik daarna echt even weer wat rustiger aan moet doen, haha. Ik kan ook niet wachten om na de tentamens écht weer goed bezig te gaan met hardlopen. En ook doe ik nu redelijk veel buikspieroefeningen. 

Vandaag is de laatste dag dat ik moet leren mensen, eindelijk! Ik ben echt enorm toe aan vakantie. Ik heb zin om leuke dingen te doen en me eindelijk weer echt te kunnen ontspannen. Ook kan ik wel wat rust gebruiken en kan ik niet wachten om in de zon te chillen met een boek. Zo fijn. En vanaf morgen heb ik ook gewoon rustig de tijd om te bloggen, in plaats van dat ik het steeds aan het eind van de dag nog moet doen. Het bevalt wel goed, zo elke dag bloggen. Ik zou het niet langer dan een maand willen doen, maar voor nu vind ik het heel leuk! 

De laatste dag dus dat ik me moet concentreren op het leren van tentamens , en die dag ga ik goed gebruiken ook! De volgende dingen zijn tips die je kunnen helpen om beter te focussen/concentreren. Voor mij werken die dingen het beste, maar iedereen is anders!
  • Op tijd uit bed, that's right! Ik ben veel meer een ochtendmens dan een avondmens. En ook al zou ik niet vrijwillig om 5 uur opstaan, zoals veel mensen nu doen in hun 'helweek', 7 uur vind ik een schappelijke tijd. Als ik aan het leren ben is het nog maar 7:45, en als het leven, social media en het lawaai begint is het nog steeds maar een uur of 10. Ik probeer dus altijd heel wat meters te maken in de ochtend, zodat ik 's avonds lekker kan chillen.
  • Het is belangrijk om genoeg pauzes te nemen. De concentratieboog van de gemiddelde mens is ongeveer 45 minuten, en vaak neem ik na ongeveer 45-60 minuten even pauze. Deze pauzes gebruik ik om mijn telefoon te bekijken, foto's te maken voor mijn blog of om de nieuwe Linda Meiden te lezen. 
  • Veranderen van omgeving is iets wat me elke keer weer een soort van motivatie geeft. Ik zit meestal boven als er mensen thuis zijn, maar als ik alleen thuis ben verhuis ik vaak naar beneden. Daar heb ik lekker veel ruimte en kan ik makkelijk even thee zetten. Ik wil nog steeds eens naar de UB, omdat ik daar altijd goede verhalen over hoor, maar het is me toch altijd net een beetje te ver weg. 
  • Genoeg frisse lucht en beweging is echt belangrijk, daarom zorg ik ervoor dat ik zo af en toe mijn hok uitkom en even buiten een luchtje ga scheppen. Nu de zon schijnt ga ik vaak even naar buiten om op te laden. Of ik loop een klein blokje om. Het helpt me om m'n gedachten weer een beetje op zijn plek te laten vallen, zodat ik daarna weer met een fris hoofd verder kan. 
Ja, concentreren is moeilijk. Het ligt ook een beetje aan het tijdperk denk ik. Het is het tijdperk dat er onwijs veel van ons verwacht wordt. Maar soms moet je je even focussen, zodat je daarna weer verder kan. Ik hoop dat bovenstaande puntjes je een klein beetje hebben geholpen - ook al zijn veel dingen wel voor de hand liggend. Ik heb dit artikel ook een beetje gebruikt om mijn hoofd leeg te maken, haha. En nu weer door!