25-06-15

5 boeken voor de zomer

Het leesseizoen - de zomer - is geopend, en daarom heb ik vijf boeken uitgekozen die ik heel leuk vind en waarvan ik iedereen kan aanraden om het (deze zomer) te lezen. Het zijn allemaal best verschillende boeken, maar stuk voor stuk heb ik ze verslonden. 



Vier plus één - Jojo Moyes 
Dit boek las ik nadat ik verliefd werd op de schrijfstijl van Jojo Moyes bij het lezen van het boek Me before you. Ook dit boek heeft me weer geraakt, maar het was wel een iets vrolijker verhaal dan de andere. Ik vond vooral de hoofdpersonen allemaal heel erg leuk en het verhaal was ook goed opgebouwd en schattig. Het gaat over Jess, een alleenstaande moeder met twee banen. Haar stiefzoon Nicky wordt erg gepest op school. Haar dochter Tanzie is een ster in wiskunde en ze krijgt de kans om mee te doen met een wiskundewedstrijd in Schotland. Als ze wint, mag ze naar een betere school. Jess weet dat ze deze kans niet kan laten schieten, dus vertrekken ze in een gammele auto. Drie straten begeeft de auto het al en de kans lijkt verkeken. Maar gelukkig komt plotseling Ed opdagen die hun een lift aanbiedt. 


365 dagen onderweg - Floortje Dessing 
Als ik iemand een voorbeeld kan noemen, is dat zeker Floortje Dessing. Ik bewonder haar om alle mooie reizen die ze maakt en daarnaast lijkt ze me ook een heel leuk en positief persoon. Ik vind het altijd erg leuk om haar te zien in 3 op reis, en toen ik dit boek een paar jaar geleden in de boekwinkel zag liggen nam ik het mee. Ik heb het met veel plezier gelezen en het heeft me veel reis-inspiratie gegeven. Een beetje alsof je er zelf bij bent. 


Fangirl - Rainbow Rowell
Fangirl is echt zo'n leuk boek! Alleen de cover al vind ik geweldig, maar het verhaal en de personages zijn ook absoluut super leuk. Het gaat over Cath, een meisje met een hoog nerd-gehalte, die voor het eerst naar college gaat en daar een leven probeert op te bouwen en een leuke jongen ontmoet. Ondertussen schrijft ze veel fanfictie over een boek dat ze bijna belangrijker vindt dan haar eigen leven. Ik hou van alles aan dit boek, dus het is zeker een must-read voor jullie! 


Paper Towns - John Green
De film van Paper Towns komt eraan, dus je hebt nog heel even om het boek te lezen voor de film uitkomt! Ik las dit boek nadat ik The fault in our stars las, en wat dat betreft verbleekte hij een beetje (voor mij), maar ook dit boek vind ik wel heel leuk. Het gaat over Quintin en Margo die negen jaar lang onafscheidelijk zijn. Als ze een dode man in het park vinden hebben ze tien jaar geen contact meer, totdat Margo door Q's slaapkamerraam klimt en opnieuw in zijn leven verschijnt. De volgende dag is Margo verdwenen, en Quintin begint een zoektocht. 

De vrouw in de kooi - Jussi Adler-Olsen
Tijd voor een bloedstollend spannende thriller, want dat is precies wat de vrouw in de kooi is. Ik heb bijna nooit zin in pure thrillers, maar in de zomer vind ik van die heerlijke page-turners altijd wel heel fijn. De vrouw in de kooi is een boek over brigadier Carl Mørk, hoofd van de afdeling onopgeloste zaken Q, die na enkele jaren een grote doorbraak in een onderzoek naar de verdwenen politica Merete Lynggaard forceert. Het is zó intens spannend, dat ik dit boek volgens mij in één keer heb uitgelezen. 

Wat is jouw favoriete boek voor de zomer?