19-05-15

recept - salade van ovengedroogde tomaten

Afgelopen zaterdag werd mama 50, en om dat te vieren waren er een hele hoop mensen uitgenodigd voor een barbecue. Het is altijd wel mama's ding om uren in de keuken door te brengen om ervoor te zorgen dat alle mensen lekker kunnen eten, en dit keer was dat in de vorm van het maken van salades. Ik vind het ook erg leuk om te koken, en bood dus aan om te helpen. Mijn taak: de salade van ovengedroogde tomaten uit de Allerhande. En damn, dat was lekker! Daarom wil ik dit recept erg graag met jullie delen. Sorry trouwens, dat dit weekend geen blogje online is gekomen... Ik had het een beetje druk.


Deze salade is een bijgerecht voor ongeveer 4 personen. Omdat er zaterdag ongeveer 40 mensen zouden komen barbecueën, hebben we het recept verdubbeld zodat er wat meer zou zijn. Maar het recept hieronder is dus gewoon voor 4 personen.

Ingrediënten
- 2 vleestomaten
- 360 gram tomatenmix
- 1 schaal tastytomtrostomaten
- 1 teen knoflook
- 4 el (extra vierge) olijfolie
- 1 tl suiker
- 1 tl oregano
- 200 gram eikenbladslamelange
- 1 el balsamicoazijn

Bereiding
Je begint met het voorverwarmen van de oven op 180 graden. Ondertussen snijd je de vleestomaten in vijf plakken en halveer je alle overige tomaten. Alle tomaten leg je op een bakplaat met bakpapier.
Pers nu de knoflook en meng dit met 3 eetlepels olijfolie, de suiker en oregano. Dit verdeel je een beetje over de tomaten op de bakplaat. Nu kunnen de tomaten met het mengseltje de oven in, voor 45 minuten. Laat de tomaten 15 minuten afkoelen (of langer, als je de salade later wilt serveren) en bewaar het vrijgekomen vocht.
Verdeel de sla over de schaal en leg hier de gedroogde tomaten bovenop. Van de laatste eetlepel olijfolie, balsamicoazijn en een paar lepels tomatenvocht maak je een dressing door het door elkaar te roeren. Breng evt. op smaak met peper en zout. Besprenkel de salade met de dressing. 

Ook dit recept is weer lekker simpel, maar het is echt heel er lekker! Ik heb helaas niet alle salades kunnen proeven die we zaterdag gemaakt hebben, maar mijn eigen gemaakte salade vond ik wel smullen. Het is ook heerlijk om het op een warme zomerdag te eten met iets van gebakken aardappeltjes erbij, denk ik.