05-05-15

recept - couscous met wokgroenten, mango, mozzarella en pistachenootjes

Ik héb me toch wat lekkers gegeten! Afgelopen donderdag was ik in de avond alleen thuis, dus deed ik alsof ik een op kamer wonende student was en maakte ik mijn eigen avondeten - inclusief boodschappen doen en afwassen. Ik had niet zo'n zin om heel uitgebreid te koken, dus zocht ik een simpel receptje op. Op gewoonwateenstudentjesavondseet kwam ik een recept tegen voor couscous met wokgroenten, mango, mozzarella en pistachenootjes. Jum! Ik kan het echt niet laten om dit recept te delen, want dit is super lekker én simpel. 



Ingrediënten voor 2 personen:
- 150 à 200 gram couscous (even voor jezelf bekijken hoe veel honger je hebt)
- 1 bol mozzarella
- zakje van 250 gram Oosterse wokgroenten
- stukjes mango (zelf weten hoe veel)
- handje pistachenootjes

Eigenlijk heeft de bereiding niet veel uitleg nodig, maar ik vertel toch maar kort wat je moet doen. Je begint met de couscous klaar te maken. Dit doe je door water te koken (per gram couscous ongeveer 1 milliliter water), dit bij de couscous te gieten en het ongeveer 2 minuten te laten staan tot het water is opgenomen door de couscous. Als het nog te droog is giet je er wat meer bij, en als het te nat is doe je er een beetje meer couscous bij. Ondertussen snijd je de mango (tip: typ bij Youtube even 'mango snijden in' om een goede manier te ontdekken voor het snijden van je mango) en meng je lekker veel door de couscous. De wokgroenten roerbak je met een beetje olijfolie in zo'n 6 minuten gaar. Alles gooi je door elkaar, de mozzarella leg je er in stukjes bovenop en je maakt het af met een handje pistachenootjes. Dan rest nog één ding, en dat is om er eens flink van te genieten.

Het fijne met couscous is dat het niet een heel bindend recept is. Als jij Italiaanse wokgroenten in plaats van Oosterse wokgroenten wilt gebruiken, kan dat natuurlijk ook. Als je niet van mango houd, maar wel van perzik, dan gooi je dat er gewoon doorheen. Je kunt eindeloos variëren, zodat het helemaal naar jouw smaak is. Ik vond dit wel echt een lekkere combinatie, maar ik heb het ook wel eens gegeten met feta, tomaatjes, komkommer en pesto. 

Wat is jouw favoriete couscous combinatie?