23-05-15

(good night) zo val je makkelijker in slaap

Voor de zoveelste keer kijk ik op de wekker en is het weer een uur later, midden in de nacht ondertussen, ik moet alweer plassen, mijn gedachten gaan duizend en één kanten uit, en de slaap wil gewoon niet komen. De meesten van jullie zullen deze situatie wel herkennen, en waarschijnlijk net als ik verafschuwen. Ik vind niets vervelender dan een slapeloze nacht en vooral ook het gevoel dat ik de volgende dag heb: moe en futloos. Tuurlijk, uiteindelijk val ik altijd wel in slaap, maar erg soepel gaat het soms niet. Ik wil jullie een aantal tips geven die je kunt gebruiken of uitproberen als je ook soms last hebt van slecht slapen.

Om te beginnen wil ik even zeggen dat ik natuurlijk geen expert ben, maar deze dingen helpen mij persoonlijk altijd om in slaap te vallen.

Gedachten op een rijtje zetten
Ik ben een echte lijstjes-freak, wat inhoudt dat ik véél to do lijstjes maak en brainstorm lijstjes en boodschappen lijstjes... Vaak heb ik een lijstjes-moment voor ik ga slapen, wat me echt helpt om m'n hoofd een beetje leeg te krijgen. Soms zitten er zo veel gedachten in mijn hoofd dat zelfs dat niet helemaal werkt, maar het helpt altijd iets.

Ademhaling
Het belangrijkste punt als je in slaap wilt vallen maar er te druk voor bent in je hoofd is denk ik wel om een aantal ademhalingsoefeningen te doen. Op die manier focus je je op je ademhaling in plaats van op de gedachten die door je hoofd spoken, en val je makkelijker in slaap. Wat ik altijd doe is op mijn rug liggen met een hand op mijn buik. Ik ga heel rustig ademen en voel dan elke ademhaling met mijn hand. Ik concentreer me net zo lang op mijn ademhaling tot ik zo ontspannen ben dat ik heerlijk kan slapen.

Zorg voor genoeg activiteit op een dag
Daarmee bedoel ik niet dat je per se elke dag heel veel moet doen, maar als je een periode hebt waarin je wat minder structuur in je leven hebt (bijvoorbeeld een week vrij om te studeren) is het wel fijn om niet alleen mentaal moe te zijn, maar ook lichamelijk. Een hele dag leren maakt me altijd wel kapot, maar als ik dan in slaap wil vallen merk ik dat mijn lichaam nog zo veel energie over heeft. Het is daarom fijn om ervoor te zorgen dat je iedere dag tenminste even naar buiten gaat. Een stukje wandelen, fietsen, hardlopen... Het werkt echt!

Niet stressen over de gevolgen van je slechte nacht
'Oh jee, het is al 3 uur 's nachts... Ik moet nu echt gaan slapen want anders ben ik morgen veel te moe.' Ja, dat is inderdaad het geval, maar als je er heel veel over gaat stressen val je al helemaal niet meer in slaap. Geef je er dus maar gewoon aan over en probeer lekker te gaan liggen. Je rust altijd iets uit...

Even uit bed
Als je al uren ligt te draaien, is het wel fijn om er heel even uit te gaan. Loop naar de keuken of badkamer of waar dan ook, neem een slokje water en ga daarna weer in bed liggen en doe alsof er niks aan de hand is en dat je nog niet uren wakker ligt. En misschien helpt het als je je kussen even aan de andere kant van je bed legt (bij het voeteneinde)? Ik heb het wel eens geprobeerd, en het werkte best wel goed.

Ik heb zelf altijd last van slecht in slaap komen in tijden van tentamens. Natuurlijk speelt de stress een beetje mee, maar ook het feit dat ik super weinig structuur heb en mijn hoofd overdag helemaal volstamp in combinatie met weinig lichaamsbeweging geeft meestal niet de beste nachtrust ooit. Bovenstaande dingen moeten toch een beetje kunnen helpen als je slecht in slaap valt. Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Wat is jouw ultieme in slaap val tip?