21-05-15

een jaar geleden versus nu

Morgen precies een jaar geleden maakte ik mijn allerlaatste eindexamen. Ik weet het nog heel goed. Het was het Engels examen in de middag en ik was helemaal klaar met de examens. Ik vond het niet super erg allemaal, maar na twee weken vond ik het wel weer mooi geweest. Ik had geen zin meer om het examen helemaal nog een keer door te kijken, dus leverde ik het in en kon mijn vrijheid beginnen. Maar met die vrijheid eigenlijk ook een nieuw leven, want er is zo veel veranderd in het afgelopen jaar! Als ik kijk waar ik vorig jaar was en waar nu lijkt het alsof er een universe tussenzit. Aangezien het nu dus bijna precies een jaar geleden is, wil ik graag kijken naar het afgelopen jaar. Wat is er allemaal veranderd? Hoe ben ik zelf ontwikkeld? Wat is er gebeurd? 

Foto uit juni 2014

Ik had het er laatst met studievriendinnen over dat dit jaar zo ontzettend snel gaat. Niet te geloven dat over drie weken de zomervakantie al begint! Er is zo veel gebeurd in het afgelopen jaar dat de tijd voorbij lijkt te vliegen, en iedere week is weer anders voor mijn gevoel. Het lijkt zo kort geleden dat ik mijn laatste examen inleverde, en ik weet alles nog precies, maar het lijkt ook weer echt zó ver weg van waar ik nu ben. 

Ten eerste is de stap van de middelbare school naar de universiteit natuurlijk een hele verandering in mijn leven geweest. Ik was zo toe aan iets nieuws, want ook al had ik het prima op de middelbare school, elke keer dezelfde mensen en dezelfde dingen doen daar was ik zo klaar mee. Ik had niet heel veel vrienden, maar genoeg om de zes jaar het prima naar mijn zin te hebben. Ik was ook altijd heel onzeker, en ook al ben ik dat nog steeds wel, ik heb ook heel veel geleerd. Aan het begin van het jaar heb ik met zo veel mensen gepraat die ik niet kende. Het is voor iedereen spannend om naar de universiteit te gaan, en de meesten zijn ook wel in voor een praatje. Ik heb me erover verbaasd hoe veel makkelijker ik ineens op vreemden afstapte en een praatje maakte. Aan het begin was ik echt bang dat ik geen vrienden zou krijgen, maar gelukkig is dat helemaal meegevallen en zodra ik mijn werkgroep ontmoet had, kreeg ik een gezellig groepje meiden om me heen. Ik ben dus gegroeid op het gebied dat ik makkelijker met mensen om kan gaan, maar ik ben ook gegroeid op persoonlijk vlak. Ik durf meer mezelf te zijn, omdat op de universiteit minder geoordeeld wordt over iedereen. Het maakt niet zo veel uit wat je doet of niet doet, je hoort er al snel bij. 



Foto van vorige week, toen mama als verrassing voor haar verjaardag op een trekker mocht rijden

Cliché als het klinkt... ik ben echt uit mijn comfortzone gestapt het afgelopen jaar. Met nieuwe mensen praten is daar slechts één ding van. Ook was ik eerder bijna altijd thuis, terwijl ik nu ook vaak leuke dingen doe met vriendinnen. En dan maakt het niet meer uit of het maandagavond is of vrijdagavond. Het is zo heerlijk om niet overal meer beren op de weg te zien, maar soms gewoon lekker spontaan iets te doen. Het maakt alles zo veel leuker en specialer! 

In het afgelopen jaar heb ik ook mijn rijbewijs gehaald, iets waarvan ik anderhalf jaar geleden echt niet gedacht had dat ik het zou gaan doen. Het leek me maar niks, dat rijden, maar ik vind het super leuk! En... ik ben meer aan het sporten dan ik in tijden deed! Met meer bedoel ik niet veel, maar wel meer dan eerst, haha. Allemaal kleine dingen die mijn leven van nu echt totaal niet te vergelijken maakt met mijn leven van een jaar geleden. 

Maar onder al deze veranderingen ben ik nog steeds Marjolein. Een karakter verandert niet zo snel, en dat is ook niet gebeurd. Ik ben nog steeds rustig, ik denk nog steeds veel aan anderen, ik wil nog steeds veel dingen in handen houden, ik heb nog steeds dezelfde beste vriendin... Maar dat is wie ik ben. Daar kan geen nieuwe stap in mijn leven wat aan doen. 

Waar ben jij nu vergeleken met een jaar geleden?