09-05-15

10 redenen waarom ik studeren zo leuk vind

Op dit moment vraag ik me een beetje af waarom ik ook alweer bedacht had om een artikel te schrijven met '10 redenen waarom ik studeren zo leuk vind'. Aangezien ik midden in het leren voor de midterms zit, zou ik makkelijker een negatief lijstje kunnen bedenken. Maar nee, positief blijven is goed! Ik vind studeren ook echt wel leuk, alleen niet als ik constant afgezonderd op mijn kamer zit te blokken. Laten we maar snel naar het lijstje gaan, voor ik van gedachten verander...



Een foto die ik tijdens het leren voor tentamens maakte, ergens in maart
  1. De sfeer op de universiteit vind ik echt fijn. Voor mijn gevoel is iedereen gelijk, en pesterijtjes zijn er eigenlijk niet meer. Tuurlijk, ik vind niet iedereen aardig en ik heb ook wel eens lol om iemand, maar dat heeft iedereen wel. Iedereen laat elkaar in z'n waarde, dat vind ik mooi.
  2. Er zijn geen leraren meer die constant zeuren over een opdracht die je moet inleveren. Als je het niet doet, is het je eigen dikke probleem. Dat maakt denk ik juist dat (bijna) iedereen gewoon netjes op tijd de opdrachten inlevert.
  3. Dat ik elk blok nieuwe vakken heb vind ik heerlijk. Na 8 weken intens bezig te zijn geweest met een vak ben ik er altijd meer dan klaar mee, dus als ik dan weer nieuwe vakken krijg zit ik weer vol motivatie. 
  4. Ik ben niet langer meer een nerd. Oké, ik was misschien niet een echte nerd op de middelbare school, maar ik hoorde zeker bij de slimste laag. En hoewel ik nu mooie zevens haal, zijn er altijd mensen die gemiddeld een 9.2 staan (dat is de 'best freshman' nu). Het voelt fijn dat er meer slimme mensen zijn ;)
  5. Eindelijk niet meer stomme vakken hebben waar je toch niks mee wilt, zoals natuurkunde of Duits... Zoals ik al zei vind ik nu ook niet alle vakken even leuk, maar ze passen tenminste wel in mijn interesse gebied.
  6. Veel tijd om zelf in te plannen, omdat er niet heel veel contacturen zijn. Ik vind thuis werken met een grote kop thee en een muziekje op veel fijner dan altijd maar in de klas moeten zitten.
  7. Spijbelen bestaat niet meer, want het is helemaal legaal om niet te komen als het college niet nuttig is.
  8. Studenten OV, hallelujah! Het is heel fijn dat ik elke dag van mijn huis naar Groningen heen en weer kan, en het is ook fijn dat ik dagjes weg kan naar Amsterdam, Den Haag, Utrecht... En dat het ook nog eens gratis is met de trein. Zo kan ik blogvriendinnen makkelijker opzoeken en ben ik nooit meer afhankelijk van treinkaartjesacties. 
  9. Nieuwe mensen leren kennen! Ik was eerlijk gezegd wel klaar met altijd dezelfde mensen op de middelbare school, en door mijn studie heb ik veel nieuwe mensen leren kennen, en ook een paar goede vriendinnen gemaakt. 
  10. Door te studeren ga je anders naar de wereld kijken. Onderzoeken neem ik minder snel serieus, dingen in het nieuws kan ik beter plaatsen, maar ook ben ik kritischer naar mezelf en ben ik bewuster bezig met mijn taalgebruik en de manier waarop ik schrijf enzo. 
Ik vergeet er nog eentje, en dat is dat je voor €0,40 koffie, thee en warme chocomel (etc) uit de automaat kan halen. Super fijn! 

Wat een positiviteit over studeren, niet? In de tentamenweken hoor je me echt wel eens klagen dat ik het druk heb of dat ik het saai vind of dat ik het niet wil, maar de voordelen wegen toch zwaarder dan de nadelen vind ik. 

Of je nou naar school gaat, studeert, werkt,... vertel in de comments een reden waarom je datgene zo leuk vind om te doent!