28-04-15

wonder by R.J Palacio

"My name is August.
I won't describe what I look like.
Whatever you're thinking,
it's probably worse."

Wonder, geschreven door R.J Palacio, een boek dat ik honderdduizend keer voorbij had zien komen op Instagram en Goodreads. En iedereen - maar dan ook iedereen - was er positief over. Je kunt begrijpen dat het niet lang duurde voor ik dit boek met de prachtige cover besteld had op Bookdepository, en vlak nadat ik het binnenkreeg begon ik erin. Dit boek gaat over een jongen met een misvormd gezicht. 


August, een jongen van tien jaar oud, heeft een misvormd gezicht door een hele bijzondere afwijking in zijn genen. Als hij op straat loopt, staren mensen hem aan, rennen kinderen gillend weg en wordt hij nagewezen. Door de vele operaties die hij heeft ondergaan is hij nog nooit naar een echte school geweest. Maar dan geeft z'n moeder aan dat het haar een goed idee lijkt als hij toch naar een echte school gaat, omdat zij hem niet altijd zelf les kan blijven geven. Het enige dat August wil, is om geaccepteerd te worden op zijn nieuwe school, en dat is niet altijd makkelijk. Hij moet proberen zijn klasgenoten te overtuigen dat hij net als hun is. Sommige dagen gaat hij door een hel, maar al snel blijkt dat er veel mensen zijn die voor hem op willen komen, en langzaamaan weet August zijn plekje te vinden.

Ook al is het een boek met een zwaar onderwerp, het is ook een boek dat heel makkelijk weg leest en vol zit met humor. Natuurlijk is het heel moeilijk om voor te stellen hoe August zich moet voelen, maar er zitten ook wel veel herkenbare elementen in. Dingen die veel van ons wel eens meegemaakt hebben op school - ruzie, onzekerheid, liefde... Het boek is vanuit verschillende perspectieven geschreven, en dat houdt het leuk en gevarieerd.

Maar het is meer dan leuk en gevarieerd, want ik werd op sommige momenten echt keihard geraakt door het boek. De woorden die August moet doorstaan, de manier waarop sommige mensen met hem omgaan, alleen door zijn uiterlijk... doet me pijn. Ik weet dat iedereen vooroordelen heeft gebaseerd op uiterlijk, maar als je het leest vanuit de ogen van iemand die die vooroordelen duidelijk tegen zich heeft, komt wel een moment van besef dat het een hele, hele slechte zaak is.

Gelukkig zit er ook veel humor in het boek, en is niet elke pagina vol met emotie. August heeft zo af en toe heerlijke zelfspot, en daar houd ik wel van. Ook de schrijfstijl vind ik gewoon heerlijk. En elke keer als ik naar de cover keek, werd ik blij.

rating - 4.5 / 5 stars