15-04-15

to-do lijstjes

Studievriendinnen zeggen vaak dat ik super georganiseerd ben, omdat ik vaak op tijd de hoofdstukken heb doorgenomen en ook bijna nooit vergeet dat we huiswerk moeten maken (ik maak het niet altijd, maar ik vergeet het in ieder geval nooit...). Het geheim hierachter is denk ik dat ik vaak lijstjes maak met dingen die ik moet doen, en ook update ik regelmatig mijn Moleskine agenda, zodat ik alles op een rijtje heb. Goed geordend zijn is tijdens het studeren best wel handig, omdat er elke week opdrachten gemaakt moet worden, hoofdstukken doorgelezen moeten worden en dan zijn er ook nog de deadlines van andere opdrachten... To-do lijstjes vind ik een slimme vondst, en ik maak er dan ook bijna dagelijks gebruik van. Vandaag praat ik over to-do lijstjes. 


rust in je hoofd

Ik maak meestal in het weekend een lijstje met de dingen die ik door de week moet doen. Daarin komen dingen als doorlezen van hoofdstukken, maken van huiswerk, en ook het bezoeken van lectures. Als ik deze dingen opschrijf, is het rustig in mijn hoofd, omdat ik niet meer voortdurend bang ben dat ik dingen vergeet. Ook geeft het overzicht als je op een rijtje zet wat je moet doen, en is het vaak minder dan je dacht. Stressen is dan meestal niet nodig. Voor de dagen van het weekend maak ik vaak per dag nog een lijstje, waar ik ook dingen opzet als 'bed verschonen' en 'naar het dorp'. In tentamenweken maak ik de lijstjes op de avond van te voren, zodat ik lekker kan slapen.

het afstrepen van een taak

Als ik met een markeerstift een taak afstreep, voelt dat geweldig. Het motiveert me enorm om tijdens de dag steeds meer dingen afgestreept te zien, totdat ik nog maar een paar dingen hoef te doen. En als het af is, is het af. Of dat nou om 15 uur 's middags is of om 21 uur 's avonds. Als ik eerder klaar ben, stop ik ook gewoon en dan ga ik leuke dingen doen. 

wees realistisch

De valkuil bij mij, en ik denk bij vele anderen, is om veel te veel op een to-do list te zetten. Dit geeft juist GEEN rust... Probeer voor jezelf te bedenken hoe veel tijd elke taak ongeveer in beslag neemt en hoe veel tijd je hebt te besteden op die dag. Je kunt ook lijstjes maken voor een paar dagen, dus bijvoorbeeld 'to do lijst zaterdag t/m maandag', zodat je per dag kunt bekijken welke dingen je doet en het niet op één dag aankomt. Wat ik aan een to-do lijst fijn vind, is dat het niet zo bindend is als een strakke planning. Met planningen werk ik bijna niet, maar met lijstjes wel. Als ik een taak echt niet afkrijg op een dag, zet ik het de volgende dag er gewoon weer op... Zo makkelijk is het!

manieren

Hoe maak je nou zo'n lijstje? Zelf heb ik een boekje waar ik de lijstjes in schrijf, maar er zijn ook talloze apps en websites voor. Ik heb ook wel eens de 'do it tomorrow' app gebruikt, omdat ik dan ook onderweg lijstjes kan maken. Maar mijn voorkeur gaat toch uit naar op papier. Hoe je je lijstje maakt, hangt echt van jezelf af. Je kunt de belangrijkste dingen bovenaan zetten, het per onderdeel verdelen (ik doe vaak met kopjes 'studie', 'blog' en 'overig'), of het gewoon opschrijven in de volgorde dat het in je hoofd opkomt. Hoe je het ook doet, bekijk gewoon wat voor jou werkt.

De belangrijkste punten zijn denk ik wel dat je het lijstje een beetje overzichtelijk maakt, dat je realistisch bent, en ook echt stopt als het lijstje af is. Probeer je zo goed mogelijk aan je lijstjes te houden, want anders heeft het natuurlijk weinig zin om met to-do lists te werken.

Ik ben benieuwd: gebruik jij vaak to-do lijstjes?