19-04-15

running diary #1

Ik loop nu ongeveer drie jaar hard, maar dat wil niet zeggen dat ik altijd even constant loop. Soms ga ik een paar weken - of maanden - niet, maar meestal loop ik wel ongeveer één keer per week. Zeker nu het weer er weer naar is, ga ik weer veel sneller naar buiten om een stukje te lopen. Ik geniet er dan ook echt van. Toen de maand april aanbrak, besloot ik een running diary bij te houden (en ook meteen de andere sport-activiteiten die ik doe erin te zetten). Ik ben nu drie keer gaan hardlopen deze maand, wat niet schrikbarend veel is, maar tel daar drie squash trainingen en een aantal keren buikspieroefeningen bij op en het valt allemaal heel erg mee. Laten we eens kijken naar mijn running/sport diary van 1 april tot nu.
 

1 APRIL - VERJAARDAG VAN FLOOR, HAGEL EN SQUASH
Ik ben per 1 februari lidgeworden bij de ACLO in Groningen, waar je onbeperkt zo ongeveer alle sporten kunt beoefenen. Mirjam, een studievriendin van mij, en ik stonden aan het begin van februari fanatiek klaar om een lesje Body Fit te gaan volgen, maar we pasten niet meer in de zaal. Dus dan maar squash. We ontdekten onze nieuwe hobby, en we hebben ons voor de volgende cursusperiode ingeschreven voor een cursus squash. Op 1 april was de derde les. Ik was op verjaardag bij Floor, waar ik een lekker taartje naar binnen werkte. Daarna ging ik op de fiets naar de ACLO, en ook al scheen het zonnetje eerst nog een beetje, toen ik op de fiets zat begon het me toch te hagelen... Helaas werd ik getroffen en stond ik als een druipende kat klaar voor de squash les. Deze les was niet heel intens, want er was een redelijk slome jongen die ons les ging geven. Maar goed.

7 APRIL - EERSTE KEER RENNEN IN SHORTS
Ik had alweer een paar weken niet gerend, dus maakte ik gebruik van het lekkere zonnetje en trok ik voor de eerste keer mijn hardloop shorts aan om een stukje te rennen als studybreak. Ergens ging het best goed, maar toen halverwege het rondje mijn iPod uitviel ging het helemaal mis. Ik kan echt niet zonder muziek rennen, want dan hoor ik constant mijn eigen gehijg en gestamp, en heb ik het gevoel dat het ECHT niet goed kan zijn... Maar goed, ik zette door, en rende 3.82 kilometer met een pace van 6'30". 

8 APRIL - INTENSSSS
Woensdag, en tijd voor squashtraining nummer vier. Het was behoorlijk intens, en voor het eerst had ik een knalrode kop. Het was heerlijk om even alle studiestress eruit te slaan, en daarna voelde ik me dan ook weer een stuk beter.

11 APRIL - ZON EN TAYLOR SWIFT
Geen tijd om het lopen uit te stellen, wel tijd om te GAAN. Het zonnetje scheen (alweer) en het temperatuurtje was zeer lente-achtig, dus ik droeg shorts en een top. Taylor Swift '1989' op en GO. 5.01 kilometer later kwam ik thuis met een hoofd als een tomaat en een geweldig gevoel. Die heb ik maar weer mooi in de pocket.

15 APRIL - WARMTE EN SQUASHLES
Woensdag, wat een geweldig weertje was het toen. In de vier uur tussen twee colleges zat ik met Floor en veel eten in het zonnetje, en ik baalde als een stekker dat ik weer de collegezaal in moest. Maar gelukkig zat er nog iets leuks aan te komen: de laatste squashles. Toen we aankwamen bleek dat er maar drie anderen waren (naast Mirjam en mij)... Wie wil nou de laatste les missen? Maar OK. Na vijf keer squashen heb ik toch wel het gevoel dat ik aardig wat geleerd heb op het gebied van squashen, maar ik heb Mirjam nog steeds niet verslaan. Mijn tijd komt nog wel ;)

18 APRIL - INTERVALTRAINING + DRIE RECORDS
Ik besloot om een schema te gaan volgen om op te bouwen van de 5 naar 10k. Ik probeerde dat al vaak op m'n eigen manier, maar dat was geen succes. Voor vandaag, de tweede les van het schema (ik telde mijn 32:55 minuten van vorige week maar even als les 1, waar een duurloop van 30 minuten voor gedaan moest worden) stond 4x8 minuten rennen op het programma, met tussendoor steeds 4 minuten wandelen. Well, I loved it! Ik heb ontdekt hoe heerlijk het kan zijn om een intervaltraining te doen, en het ging ook nog eens heerlijk. Ook kan ik op mijn Nike+ sportwatch intervallen instellen, dus mijn horloge herinnerde me er telkens aan wanneer ik kon gaan lopen en moest gaan rennen. 6.27 kilometer (verste afstand ooit) op de teller, 44:00 minuten (langste tijd) en 413 calorieën (meeste calorieën verbrand). En ik voelde me TOP.

Verder heb ik deze weken een aantal keren in de avond een paar sets buikspieroefeningen gedaan. Helaas is mijn fanatisme voor buikspieroefeningen iets kleiner (lees: minuscuul) dan mijn liefde voor hardlopen, maar het gaat om het idee.