16-03-15

waarom ik hardlopen fijn en leuk vind

Ik ben eigenlijk helemaal niet zo'n sportief persoon. Tot mijn dertiende heb ik geturnd, waar ik mee stopte omdat ik heel veel last had van mijn voeten. Daarna heb ik een half jaar basketbal gespeeld, en een jaar handbal. Niet mijn ding. Toen ik al een tijdje sportloos door het leven ging, ben ik in een poging om mijn conditie te verbeteren en me beter en gezonder te voelen, gaan hardlopen. En dat beviel. Zo goed, dat ik nu ongeveer drie jaar hardloop. Niet altijd even regelmatig, maar het was wel iets wat door de jaren heen steeds aanwezig was in mijn leven. Waarom? Dat vertel ik je in dit artikel.


Ik voel me er beter door
Natuurlijk loop ik niet alleen maar hard omdat ik het heel erg leuk en fijn vind. Want door hard te lopen, zit ik beter in mijn vel, gaat mijn conditie vooruit en ik voel me gezonder en beter. Als ik een tijd niet hardloop, merk ik meteen dat ik meer moeite heb met een stuk fietsen of een trap oplopen. Het voelt gewoon lekkerder om een beetje conditie te hebben.

De runners high
Het is ook wel een beetje verslavend. Langere afstanden kunnen lopen, sneller worden, beter worden... En omdat te bereiken is vaker lopen een vereiste. Het gevoel dat ik krijg als ik lekker in mijn ritme zit, om me heen kijk en gewoon dóór ga, is niet te beschrijven, maar geweldig. Ook het gevoel na het rondje is heerlijk. Eerst komt de vermoeidheid, maar na een paar glazen water en een douche ben ik de hele dag een stuk energieker. Als ik vervolgens nog ergens heen moet, en andere mensen zie hardlopen, voel ik me helemaal goed dat ik dat ook heb gedaan die dag.

Voorbijgangers en andere lopers
Ik ren het liefst alleen, maar het is meestal niet te voorkomen dat ik een aantal mensen tegenkom tijdens mijn rondje. Dit zijn zowel andere lopers, waar ik een vriendelijke hoi mee uitwissel, als fietsers of andere voetgangers die ik tegenkom. Vaak gaat er een duim omhoog of zeggen de mensen 'ga zo door', wat me altijd weer motiveert om nog even een tandje bij te zetten.

Zelf inplannen
Of je nou om half 7 's ochtends of juist heel laat in de avond wilt: dit kan. Ik ben goed in plannen, maar ik ben niet dol op verplichtingen. Sportverenigingen vond ik vaak ook vervelend, omdat het een bepaalde dag per week training was, en nog een andere dag een wedstrijd. Het liefst bepaal ik gewoon zelf wanneer en hoe lang ik ga. Het liefst ren ik in de ochtend, omdat ik dan niet nog een extra keer hoef te douchen op een dag. En 's ochtends is alles zo mooi. De natuur komt op gang, het is nog lekker rustig buiten...

Inspiratie
Ik word door veel mensen geïnspireerd om te gaan hardlopen, via Instagram, blogs, of sites als Weheartit. Maar mijn grootste hardloop-inspiratiebron is toch wel Annemerel. Echt, respect voor haar doorzettingsvermogen en tijden en afstanden. En tsja, als ik een ochtend ontzettend zin heb om het lopen uit te stellen en op Instagram zie dat Annemerel al een afstand van 20 kilometer heeft afgelegd, weet ik niet hoe snel ik ook op pad moet gaan. Misschien geen 20 kilometer, maar altijd beter dan niets.

Als je hardloopt, herken je je hier dan in?

Liefs, Marjolein