24-03-15

spaans leren spreken


In de eerste drie jaar van de middelbare school had ik Spaans. Ik leerde de basis dingen als 'hola' en 'me llamo Marjolein', en verder leerde ik heel veel woordjes voor toetsen die ik meteen daarna weer vergat. Ik had het niet zo op Spaans, en daarom koos ik toen ik naar de vierde klas ging Duits. What was I thinking? Op dit moment heb ik een grote droom, en dat is om vloeiend Spaans te kunnen spreken. 

Elke keer als ik op de televisie iets in het Spaans hoor, kijk ik op. Ik versta niet alles (alleen een paar woordjes) maar ik word op de één of andere manier geraakt door de toon van het Spaans en door de mooie woorden. In het Spaans lijkt alles mooi te klinken. Dat wil ik ook kunnen! 

Ik vraag me soms echt af wat me bezielde om Duits te kiezen. Niet dat ik dat zo verschrikkelijk vond, ik vond dat ook heel leuk, maar toch... Ik denk dat het komt doordat ik de Spaanse lessen in de onderbouw nooit heel geweldig vond. Ik ergerde me aan de docenten en aan de vele woordjes die ik moest leren. Ook bedacht ik me dat ik het waarschijnlijk nooit nodig zou hebben in mijn verdere leven, en Duits misschien net iets vaker. Geen idee of het waar is, maar hee, ik zat in de derde klas toen ik daarover nadacht. 

Spaans is een wereldtaal, en ook al weet ik nog steeds niet hoe vaak ik in mijn leven het daadwerkelijk nodig zou hebben, handig is het wel om een paar extra talen te spreken naast je moedertaal. Het spreken van een extra taal geeft je een sterk punt ten opzichte van andere mensen, en je hebt daardoor weer een extra kans op een baan. Dit is niet de reden dat ik Spaans wil leren, maar de hoofdreden is vooral dat ik het geweldig vind klinken en er een beetje verliefd op ben geworden.

Nu denk je misschien: ja, heel leuk deze droom, maar hoe ga je het werkelijkheid laten worden? Nou, mijn plan is om volgend jaar, als ik mijn P heb gehaald, een cursus Spaans aan het talencentrum te volgen. Je kunt gewoon beginnen bij het allerlaagste niveau, en klimt zo langzaam omhoog. Het lijkt me super leuk om dat naast mijn studie te doen, want aan mijn economische studie mis ik het soms wel om een taal te leren.

Als we toch bezig zijn... ik zou ook wel Zweeds, Frans, Russisch, Chinees, en Italiaans willen leren. Komt goed, komt goed. 

Heb jij ook een droom om een taal te leren? Welke?