04-03-15

snelle studietip: flashcards met cram.com

Ja hoor, het is weer tijd om te studeren... Morgenavond heb ik een midterm voor het vak marketing. Ik vind midterms best prima, omdat het vaak de ergste stress tijdens de tentamenweek voorkomt (doordat ik weet wat ik kan verwachten en nog maar de helft van de hoofdstukken hoef te leren). Ook is het studeren zo een beetje verspreid, in plaats van alles in één week.
Marketing is echt een vak waarbij het leren van begrippen belangrijk is, en ik moet toegeven dat ik daar eigenlijk nooit goed in ben. Ik leer met theorie-vakken vaak de hoofdlijnen, en hoe ik het kan toepassen, maar als ik dan op het tentamen een definitie moet geven, loop ik vast. Ik besloot dat ik daar maar eens verandering in moest gaan brengen, door de definities een keer wél goed te leren. Daarbij gebruik ik (sinds dit weekend) cram.com, een site waarbij je flashcards kunt maken en gebruiken om te leren.


Een flashcard is een kaartje met aan de ene kant het begrip en aan de andere kant de uitleg. Maar je kunt ook aan de ene kant een proces of de naam van een rijtje zetten, en aan de andere kant de verschillende onderdelen. Zo kun je de definities en rijtjes goed uit je hoofd leren.

Ik vind het super handig, want tijdens het overhoren krijg je het begrip voor je neus, en na het omdraaien van het kaartje kun je aangeven of je het goed of fout beantwoord hebt. De begrippen die je in één keer weet krijg je niet nog eens te zien, maar die je (nog) niet wist worden herhaald. Ook heb ik de Cram app op mijn telefoon, zodat ik ook onderweg (in de bus of auto) of 's avonds op de bank even snel wat begrippen kan leren.

Ik wilde deze site even snel met jullie delen, omdat het ontzettend handig is voor als je begrippen leren ook moeilijk vind, of als je het wat leuker wilt maken. Ook staan er vaak al flashcards van bepaalde studieboeken in, dus die kun je eventueel ook gebruiken! Dit werkt prima voor zowel de middelbare school als voor MBO/HBO/WO.

Gebruik jij wel eens flashcards tijdens het leren?


Liefs, Marjolein