17-03-15

recept - worteltaartjes

Het was al een hele tijd geleden dat ik een lekkere taart had gebakken, maar dit weekend kriebelde het aan alle kanten en fietste ik naar de supermarkt om ingrediënten voor worteljestaart te halen. (Ja, die van de mop, inderdaad...) Soms als ik vertel dat ik dol ben op worteltaart/carrot cake, kijken mensen me heel vreemd aan. Die hebben het duidelijk nog nooit gehad, want het is goddelijk! Ik heb dit recept van Linda, en omdat het zo lekker was, wil ik het graag met jullie delen.



Nodig 

125 gram bloem
2 theelepels bakpoeder
75 gram kristalsuiker
een halve winterwortel (of ongeveer 2 gewone wortels)
100 gram boter, waarvan 75 gram voor door de taart en 25 gram voor in het glazuur
1 ei
50 gram cashewnoten, ongezouten
50 gram roomkaas (bij veel supermarkten heet dit zuivelspread!)
een zakje vanillesuiker

Bereiding


Gelukkig is de bereiding niet zo heel moeilijk, dus iedereen kan dit maken :)
Verwarm de oven voor op 170 graden. Smelt 75 gram boter in een pannetje en rasp de wortel ondertussen in kleine stukjes. Roer de boter, wortel, suiker en het ei goed door elkaar. Voeg daarna de bloem en bakpoeder toe, en roer nog eens goed door elkaar. Nu ga je de cashewnoten in fijne stukjes hakken. Ik doe dit altijd met een glas, maar het kan ook met een hamer, of met een keukenmachine (die heb ik helaas niet). Ook dit voeg je toe aan het mengsel, en roer het voor de laatste keer goed door elkaar. Het mengsel doe je in een ingevette cakevorm, en vervolgens zet je het ongeveer een half uur in de oven. Je kunt controleren of de cake klaar is, als je een satéprikker erin steekt en hij er droog weer uit komt. Laat het nu een uur afkoelen (natuurlijk deed ik dit niet omdat ik te ongeduldig was, maar het is wel aan te raden!). Maak ondertussen het glazuur door 25 gram boter, de roomkaas en de vanillesuiker goed door elkaar te mixen. Als de cake is afgekoeld smeer je het glazuur erop en zet je het nog even een kwartiertje in de koelkast om hard te laten worden.

Eet smakelijk!

Liefs, Marjolein