08-03-15

concerten die ik bezocht heb

Ik ben dol op het bezoeken van concerten. Muziek luisteren is al geweldig, maar om je held(in) of favoriete band in het echt te zien is toch iets magisch. Het is alsof iets wat eerst alleen op een CDtje in je kamer bestond, ineens echt wordt. Veel concerten zijn in Amsterdam, wat niet altijd handig is, maar toch heb ik al best wat geweldige (om precies te zijn 8) concerten bezocht, en daarnaast ook redelijk wat festivals (bevrijdingsfestival Groningen, TT-festival Assen en Eurosonic festival). Ik zet de concerten in dit artikel op een rijtje. 




Mijn allereerste concert was in 2009, en het was (niet lachen) van Jan Smit in de Martiniplaza. Ik was op dat moment helemaal fan van hem, en samen met een vriendin en onze moeders gingen we naar het concert. Ik vond het geweldig! Ook al vind ik Jan Smit nu totaal niet leuk meer, ik kijk nog steeds terug naar dit concert als iets wat heel leuk was. Het is ook best een ervaring, zo'n eerste concert!

Daarna zat er een hele lange tijd tussen voor ik naar een echt concert ging (ik ging ondertussen wel wat gratis festivals langs). Ik ging met Soesja in de Ziggodome naar The Script. Dit was op 25 januari 2013. Ik was he-le-maal hyper op het moment dat we kaartjes kochten. Ik was niet per se fan, maar ik had al wel een hele tijd de CD in huis die ik heel leuk vond. De Ziggodome was echt een ervaring, want wat is het GROOT. Dit concert vond ik echt zo leuk! Ze speelden allemaal hoogtepunten en ze waren live ook ontzettend goed.

Ondertussen begon mijn muzieksmaak best wel te veranderen, en begon ik naar wat rustigere, Singer Songwriter muziek te luisteren. Dit ligt erg dicht bij de muzieksmaak die ik nu heb. Toen ik hoorde dat Passenger naar de HMH kwam wist ik ook dat ik erbij zou zijn, en zo geschiedde: op 27 oktober 2013 ging ik samen met mijn nichtje Janneke naar Amsterdam om bij dit geweldige concert aanwezig te zijn. In het voorprogramma stond Stu Larssen, wat ook super leuk was. Ah, wat een held is Passenger. Ik weet nog dat ik bij een aantal nummers met tranen in m'n ogen stond (als ik het goed heb o.a Riding to New York). Een toevoeging aan de ervaring was ook wel dat ik samen met Janneke in het Hilton hotel aan de Arena Boulevard sliep. We konden dus zo ons bedje inrollen.

Twee maanden later was het weer tijd voor een concert, maar dit keer niet aan de andere kant van het land maar gewoon in het geweldige Groningen. Samen met Suzanne, en nichtjes Janneke en Maartje ging ik naar Will and The People in de Oosterpoort. Het was in de kleine zaal en het was een super geslaagd, intiem en energiek concert.

Het was ongeveer in maart vorig jaar dat ik weer heel erg behoefte had aan een goed concert, en toen Soesja met het idee kwam om naar John Mayer te gaan, MOEST ik wel mee. Ik ben helemaal fan van hem, en het concert op 20 juni in de Ziggodome was dan ook helemaal zoals ik het verwacht had. Wát een held. De Tequila Sunrise die we voor het concert dronken en Go Back To The Zoo als voorprogramma maakten het plaatje compleet.

Op 2 oktober kon ik nog een nieuwe concertzaal aan mijn lijstje toevoegen waar ik geweest ben: de VERA in Groningen. Het begon eigenlijk als een grapje, want Floor wilde heel graag naar The Kik en Jett Rebel, en vroeg of ik mee wilde naar eentje. Ik kon haar natuurlijk niet naar allebei de concerten alleen laten gaan, dus besloot ik om mee te gaan naar The Kik. Ik moet zeggen... aan het begin had ik vrij veel moeite met hun muziek, maar na een tijdje luisteren kon ik er de hilariteit en uiteindelijk ook wel de geweldigheid van inzien. Ik heb zó genoten bij het concert in de VERA. Super goede sfeer, goede muziek... etc. In februari hebben we ze nog een keer gezien op Eurosonic, en ze blijven geweldig hilarisch.

Ergens in oktober ging ik naar Chef'Special in de Oosterpoort. Ik had hun een keer gezien toen ze nog helemaal niet bekend waren, op een mini festival in Schipborg. Ik heb toen ook mijn CD laten signeren, en sindsdien luister ik het af en toe. Het is heerlijke muziek in de zomer en tijdens het hardlopen. Maar goed, van Suzanne kreeg ik het concert in de Oosterpoort kado omdat ik geslaagd was voor mijn VWO-diploma. Ik heb zó zó zó genoten. Heerlijke muziek, geweldige mannen en zo'n groot feest! Ik kan dan ook nog lang geen genoeg krijgen van deze band.

De laatste uit het rijtje alweer, is het concert van Acda en de Munnik in de Nieuwe Kolk in Assen. Dit was op 6 februari dit jaar. Ik luister nog helemaal niet heel lang naar Acda en de Munnik, maar helaas zijn ze uit elkaar... Ik vond het geweldig om bij één van hun afscheidsconcerten aanwezig te zijn. Ik was deze, schaam schaam, helemaal vergeten in het rijtje te zetten. Ik weet niet waarom, haha. Maar nu staat hij er alsnog bij, thanks to Lisa!

Helaas kwam ik op het idee om dit artikel te schrijven toen ik samen met een vriendin afgelopen vrijdag tevergeefs kaarten probeerde te kopen voor het concert van James Bay in Paradiso. Balen! Is er toevallig iemand van jullie die wel kaarten heeft weten te bemachtigen? Dat het zo snel uitverkocht zou zijn had ik écht niet verwacht.

Wat is jouw favoriete concert waar je geweest bent?

Liefs, Marjolein