10-02-15

waarom Groningen zo leuk is

Ik schaam me er niet voor om te zeggen dat ik een echte Noorderling ben. Ik woon dan wel in Drenthe, maar mijn hart ligt toch echt in Groningen. De stad, het landschap, de mensen... geweldig. Maar ook in Drenthe ben ik op mijn plaats hoor, want ik ben dol op de bossen en de Drentse Aa die vlakbij mijn huis door het landschap stroomt. Soms bedenk ik me dat er natuurlijk een kans is dat ik later voor werk in de randstad moet gaan wonen, en hoewel daar natuurlijk ook weer leuke dingen zijn moet ik er niet aan denken om in die drukte te wonen. De provincie Groningen is de laatste tijd vooral negatief in het nieuws door al die aardbevingen en de hoge werkloosheid, maar van de stad beginnen geloof ik wel steeds meer mensen te houden. Ik ga jullie eens even overtuigen waarom (de stad) Groningen zo leuk is...


de Grote Markt

1. De allerbelangrijkste reden dat ik Groningen geweldig vind is de sfeer. Ook al is het een stad, het voelt soms echt als een gezellig dorp. De mensen zijn er vriendelijk, de straten zijn nadat je er vaak bent geweest bekend en het voelt ontzettend veilig. Sinds ik in Groningen studeer, gebeurt het wel eens dat ik op mijn fietsje door de mooie straatjes zwerf en elke keer ontdek ik weer nieuwe, mooie straatjes als ik een beetje van mijn route afwijk.

2. Het Noorderplantsoen. Het stadspark. Wat is het heerlijk om daar doorheen te fietsen of lopen.

3. Het is een studentenstad. Wat betekent dat de winkels hip zijn en de restaurantjes gericht op jonge mensen. Ik snap ook wel weer dat het voor de gezinnen en oudere mensen die er wonen niet altijd zo leuk is om hordes studenten in je straat te hebben wonen, maar het is zo gezellig dat er allemaal studenten rondlopen.

4. Het station is zó mooi! Het is een prachtig oud gebouw, en ook in de winkeltjes daar en bij de Starbucks hangt er nog een heerlijke sfeer. Elke keer als ik met de bus aankom ben ik weer verbaasd over de schoonheid van het station.

5. Artiesten vinden het een geweldige plek om op te treden, op de één of andere manier. Tuurlijk zullen ze vaak bij optredens zeggen dat dit 'het leukste publiek ooit is', maar toch heb ik vaak het gevoel dat ze het menen.

6. De enige Sostrene Grene vestiging van Nederland zit in Groningen. Dat lijkt me al reden genoeg om de stad eens te bezoeken, want het is een geweldig winkeltje waar ik elke keer dat ik erheen ga met iets ontzettend tofs wat ik niet nodig heb naar buiten kom. Maar ze hebben ook hele lekkere losse thee, leuke washi-tapes, rietjes, servetten, servies... Go!

7. Het is misschien voor mensen in de randstad een 'wereldreis' om er te komen, maar als je dan twee uur in de trein hebt gezeten is het des te fijn om in deze heerlijke stad aan te komen, toch?

Nou, dat lijken me genoeg redenen waarom Groningen leuk is. Ik hoop dat ik er altijd mag blijven wonen (of in de buurt), en ik heb ook wel het gevoel dat dat gaat gebeuren. Ik ben trouwens van plan om af en toe een hotspot uit Groningen te delen, als jullie dat leuk vinden. Laat het weten in de reacties.

Ben jij wel eens in Groningen geweest? Wat vind je er het leukst aan?

Liefs, Marjolein