12-02-15

studie update - the end of semester #1, beginning of semester #2

Dus, het is alweer 11 februari, en dat betekent dat sinds anderhalve week het tweede semester, en het derde blok, is begonnen. Wauw! Ik zit nog vol energie en motivatie, en dat leek me een goede reden om eens een update te schrijven over mijn studie en mijn studentenleven. Ik ben blij, want ik heb alle drie de vakken van de laatste tentamenweek gehaald! Ik heb nu al 30 studiepunten verzameld, en dat is al de helft van mijn P, woop.

Halverwege het eerste semester schreef ik een update, en die kun je hier teruglezen. Hierin vertelde ik al dat ik de vakken van het eerste blok leuk vond, en dat ik de werkdruk op de uni wel vond meevallen, zo lang je het maar bijhoudt. Ik besef me eigenlijk nu pas hoe makkelijk de middelbare school eigenlijk was, en dat iedereen daar eigenlijk extreem lui is. Als je nou gewoon doet wat de leraar van je vraagt, is het zo veel beter te doen om goede cijfers te halen! Maarja, daar kwam ik pas achter toen ik op de uni begon...


vakken en cijfers

Het afgelopen blok had ik wederom drie vakken, en die heb ik dus allemaal gehaald! Ik merk toch dat van alle vakken ik de wiskundige vakken het leukst vind, en de theorie-overload vakken juist veel minder leuk.

Mathematics and Data analysis bestond uit twee delen: een keihard wiskunde gedeelte en een statistiek gedeelte. Het wiskunde gedeelte was helemaal mijn ding, en het statistiek gedeelte vond ik makkelijk, maar ontzettend saai. Dit vak sloot ik af met een 8.4. (wat dus nét wordt afgerond naar een 8, helaas).

Macroeconomics vond ik super interessant. Eindelijk ging ik de dingen waar met economie op de middelbare school altijd een beetje vaag en onduidelijk over wordt gedaan begrijpen, en ik vond het de perfecte balans tussen berekeningen en theorie. Maar heel goed heb ik de tentamens niet gemaakt, want op de midterm had ik een 5.5 en op de endterm een 5.1. Maar toch heb ik het vak net gehaald met een 5.6 --> 6.

Financial accounting was de grootste ramp ever. Wat een verschrikkelijk vak! De mensen die M&O hebben gehad, vonden het prima te doen, maar ik.... snapte echt niet waar ze mee bezig waren. Maar goed, ik heb het gehaald met een 6. De midterm was echt mijn redding, want toen begreep ik het nog wel redelijk, maar op het tentamen in de tentamenweek had ik een dikke 4... 

Maar goed, jammer van die twee zesjes. Ik heb het gehaald, en dat is het belangrijkste.

en verder...

Loopt eigenlijk alles op rolletjes! Ik heb het nog steeds erg naar mijn zin en dit blok heb ik ook twee wat andere soort vakken erbij: Research Paper en Engels, beide zijn vakken zonder tentamen wat ik erg chill vind, maar het nadeel is natuurlijk dat er tijdens het blok hard voor gewerkt moet worden. De afwisseling vind ik wel heel leuk, en ook vind ik het leuk dat ik Engels wat beter ga leren.

Ik woon nog steeds thuis, wat ik prima vind. Maar ik ga wel een klein beetje mijn ogen openhouden, en als er een keer bij toeval een fijne kamer voorbij komt, ga ik er misschien wel over nadenken om toch uit huis te gaan. Op de één of andere manier ben ik er namelijk ook wel een beetje aan toe. Maar... voor nu ben ik hier nog prima op m'n plek.

Oja! Ik ben ook bij de ACLO gaan sporten en afgelopen dinsdag heb ik gesquasht met een vriendin, wat echt super leuk was. Dat ga ik zeker vaker doen :)

Hoe gaat het met jouw school/opleiding/studie/werk/...?

Liefs, Marjolein