04-02-15

over inspiratie

Is inspiratie niet de reden voor bijna alles wat je doet? Blogartikelen ontstaat uit inspiratie, de manier van je huis inrichten is ook ontstaan door inspiratie, en ook de manier van studeren, of je met de fiets of lopend naar de bushalte gaat en of je gaat sporten... komt door inspiratie. Tenminste, dat is mijn mening. Laatst was ik in een extreem filosofische bui, en toen bedacht ik me dat inspiratie eigenlijk de brandstof is voor iedereen. Het is iets wat de sleur van het leven doorbreekt en wat het leven interessanter en onverwachter maakt. En zoals ik al zei, inspiratie is echt niet van toepassing op alleen bloggen of iets anders creatiefs, het is eigenlijk altijd en overal aanwezig.




Als je ook blogt, herken je het vast wel: de tijden dat je hoofd overloopt van ideeën (zoals nu, yay!), maar ook de periodes dat het lijkt alsof er één groot zwart gat in je hoofd zit, en dat er nog geen simpel blogje uit je vingers komt. Dit is natuurlijk ook van toepassing op bijvoorbeeld kunst maken. En weet je wat het is? Inspiratie komt altijd op onverwachte momenten en op plekken die je niet verwacht. Als ik middenin het leren van een tentamen zit bedenk ik me ineens dat het wel leuk is als ik een schriftje maak om in te schrijven welke boeken ik heb gelezen. Op de fiets krijg ik een idee om foto's af te drukken en op mijn muur te plakken en via internet word ik constant geprikkeld om dingen te doen en maken, en om bepaalde blogartikelen te schrijven.

Ik zie het als een soort brandstof, omdat ik zonder inspiratie alleen de standaard, normale dingen zou doen in het leven. Naar de studie gaan, weer naar huis gaan, eten... enzovoort. Maar juist die kleine, onverwachte dingen die je doet omdat je geïnspireerd bent geraakt door iets of iemand, maken het leven leuk.

Waar haal ik mijn inspiratie vandaan? Zoals ik al zei: eigenlijk overal vandaan! Het meest denk ik nog wel door internet. Instagram is echt mijn favoriete social media, en ik vind dat er zo veel interessante mensen bestaan op Instagram! Weheartit vind ik ook heerlijk om plaatjes te kijken, en bijna altijd wel krijg ik een leuk ideetje. En weet je wat het allerleukst is? Om ideeën te krijgen door gesprekken met mensen. Dat schriftje waar ik de boeken die ik gelezen heb inschrijf heb ik 'bedacht' door met een vriendin te praten. De motivatie om hard te gaan studeren heb ik gevonden door met mensen te praten die een leuke baan hebben, en zo zou ik het later ook wel voor elkaar willen hebben. En als je een prikkel krijgt, is het zaak om niet te twijfelen, maar gewoon te doen wat de inspiratie van je vraagt!

Waar krijg jij inspiratie door? Ben je het eens met mijn mening over inspiratie?

Liefs, Marjolein