03-02-15

een receptje voor zoete aardappelfriet en gegrilde groenten


Ik vind koken ontzettend leuk, maar eigenlijk doe ik het veel te weinig. Vorige week donderdag was ik héérlijk vrij, en toen vroeg mama ineens of ik wilde koken. En ik mocht zelf bedenken wat. Dat liet ik me geen twee keer zeggen, en na wat onderzoek op internet en in mijn Rens Kroes powerfood boek fietste ik naar de supermarkt en bereidde ik in de avond dit maaltje. Ik vond het zelf ontzettend geslaagd, en ook de rest was er goed van aan het smullen. Gelukkig is het nog makkelijk te maken ook, want hoe leuk ik koken ook vind, ik heb geen zin om uren in de keuken te staan. Ik ga jullie dan ook vertellen hoe je in zo'n twintig minuutjes een maaltijd met zoete aardappelfriet, gegrilde groenten en een schnitzel op tafel hebt staan.
Houd rekening met de bereidingstijd van alle drie de gerechten! Ik ben zelf begonnen met alles snijden terwijl ik de oven aan het voorverwarmen was, en toen ik de zoete aardappel in de pan had gedaan zette ik ook de groenten in de oven en de schnitzels in de pan.

Gegrilde groente, voor 3 à 4 personen:

Nodig: 
1 courgette
1 rode paprika
ongeveer 4 of 5 tomaten
een rode ui 
olijfolie
zout en peper
een bol mozzarella
eventueel: pesto
(je kunt ook andere groenten toevoegen en dingen weglaten, als je dat lekkerder vind)

Verwarm de oven (of als je een grill hebt, grill) voor op ongeveer 250 graden en de hoogste stand van de grill. Snijd ondertussen de groenten in hapklare stukken en leg deze in een ovenschaal of op de bakplaat. Sprenkel er wat olijfolie overheen en voeg zout en peper toe naar eigen smaak. Als de oven voorverwarmd is, zet je de groenten 6-8 minuten in de oven. Roer halverwege door. Snijd de mozzarella in kleine stukjes, en voeg deze toe aan de groenten als ze uit de oven komen. Roer er ook wat pesto door als je dat lekker vind. Heel dom, zelf was ik vergeten de mozzarella erbij te doen, maar ik denk wel dat dat heel erg lekker is! Je kunt dit zowel warm als koud eten, dus geen stress als het een beetje afkoelt.

Zoete aardappelfriet, 3 personen

Nodig:
3 zoete aardappelen
ongeveer 5 eetlepels olijfolie
zeezout 
paprikapoeder

Was de aardappelen onder de kraan schoon. Je hoeft ze niet te schillen, alleen als je dat lekkerder vind (dan is het wel minder knapperig, denk ik). Snijd met een scherp mes de zoete aardappelen in dunne reepjes, zoals frietjes. In een wokpan laat je de olijfolie warm worden, en als het heet genoeg is voeg je de frietjes toe. Hussel dit af en toe door en laat het bakken tot het een beetje donkeroranje frietjes zijn geworden. Haal het uit de ban en giet het door een vergiet, zodat de olijfolie wegloopt. Daarna doe je er ongeveer een theelepel paprikapoeder en een snuf (zee)zout op. Je kunt er ook nog naar smaak mayonaise bijdoen, maar zelf vond ik dat helemaal niet nodig. 

Schnitzels....

Ik neem aan dat dit geen uitleg vereist, haha. Ik heb gekozen voor kipschnitzels bij dit maaltje, maar je kunt natuurlijk ook een ander soort vlees of iets vegetarisch kiezen als je dat lekker vind. It's up to you!

Ik hoop dat dit jullie heel erg lekker lijkt, en dat jullie het gaan maken.

Heb je één van deze dingen wel eens gegeten? 

Liefs, Marjolein