22-02-15

bookshelf favourites

Mijn favoriete ding om te doen als ik even vrij ben? Lezen. Het is wat extreem om het mijn grootste hobby te noemen, maar het is zéker iets wat ik heel graag doe. Een boek kan je in een andere wereld brengen en de dingen om je heen laten vergeten. Even lezen voor het slapengaan is iets wat in mijn ritme zit, en zonder een paar pagina's te lezen slaap ik ook minder goed. Een andere verslaving van me is om zo nu en dan een boek te kopen. Ik lees best regelmatig een boek voor de tweede keer, en sommige boeken wil ik dan ook in mijn kast hebben staan. En ik heb, natuurlijk, ook zo mijn favoriete boeken uit mijn boekenkast.






1. Fangirl - Rainbow Rowell. Ik heb vier boeken van Rainbow Rowell in bezit, en samen vormen ze een kleurig geheel in mijn boekenkast. Eigenlijk kon ik niet kiezen welke ik het leukst vond, maar ik ben toch maar voor Fangirl gegaan. Dit boek gaat over Cath, een meisje dat naar college gaat. Ze is een beetje een nerd, en schrijft in haar vrije tijd fanfictie over een boek dat ze helemaal geweldig vind. Het leuke aan het boek vind ik de grappige schrijfstijl, de herkenbare dingen aan het studentenleven en de awkwardness van Cath.

2. The Fault In Our Stars - John Green. Meteen toen ik dit boek las, wist ik dat het mijn nieuwe favoriet zou worden. En toen ik hoorde dat er een film van werd gemaakt, werd ik helemaal enthousiast. Ik heb het inmiddels twee keer gelezen, en beide keren heb ik zowel gelachen als gehuild, en op en top genoten van het prachtige verhaal. 

4. Academicus Vampyrus (serie) - Richelle Mead. Toen ik 15 werd gaven papa en mama me dit boek. Ik had geen idee of ik het leuk zou vinden, maar al snel bleek van wel en in rap tempo verzamelde ik alle zes delen van deze serie. Ondertussen ben ik voor de tweede keer de serie aan het lezen, en het blijft zo leuk! Het gaat over Rose, een Dhampier en bodyguard van haar beste vriendin Lissa, een koninklijke vampier. Ze waren op de vlucht in de 'echte wereld', maar nu zijn ze teruggehaald naar de St. Vladimir academie, waar ze júist in gevaar zijn... Ik hou zo veel van de personages en de schrijfstijl. Ook heb ik ontdekt dat er nog een serie is geschreven door deze schrijfster, waarin ook een paar van de personen van Academicus Vampyrus voorkomen. 

5. Voor Jou - Jojo Moyes. Heb ik ooit zo'n prachtig boek gelezen als Voor Jou? Ik denk het bijna niet. Behalve misschien de andere boeken in dit lijstje, haha. Maar het was zo lang geleden dat ik een boek aan het lezen was dat me zo bezig hield als Voor Jou. Zat ik in college, dan dacht ik alweer aan het boek en zodra ik thuiskwam ging ik direct verder in het boek. Het is práchtig, indrukwekkend en ontzettend verdrietig. Als je het nog niet kent, moet je het zeker weten gaan lezen. Het boek is ook al eens eerder verschenen op mijn blog, namelijk in dit artikel

6. 365 dagen onderweg - Floortje Dessing. Ik ben stiekem wel een beetje jaloers op Floortje Dessing, want oh, wat bezoekt zij prachtige plekken op de wereld. Haar programma 'Floortje naar het einde van de wereld' heb ik elke iedere aflevering ook vol bewondering bekeken. Het boek dat ze schreef over een jaar van haar leven vol reizen, vind ik een groot succes. Het doet me nog meer beseffen hoe veel mooie, onbekende plekken er op de wereld zijn. 

7. Mijn boekenschriftje. Haha, deze moest er ook even tussen. Ik gebruik Goodreads ontzettend vaak, en daar houd ik bij welke boeken ik heb gelezen, wil lezen en wat mijn beoordelingen zijn, maar ik vind het ook leuk om op te schrijven welke boeken ik heb gelezen. Daarom ben ik dit jaar begonnen met boeken opschrijven in mijn boekenschrift. Ik heb ook de 30 boeken van vorig jaar opgeschreven, zodat het al iets voller is! 

Wat is het beste boek dat je ooit hebt gelezen?

Liefs, Marjolein