13-01-15

study essentials

De studyweek is begonnen, en dat betekent dat ik me al vanaf vrijdag iedere dag voor een groot gedeelte opsluit op mijn kamer met studieboeken, mijn laptop, pennen en collegeblokken. Maar om het studeren zo aangenaam mogelijk te maken, zijn er een aantal dingen die voor mij onmisbaar zijn tijdens het studeren...





Mijn study essentials:

  • Een warme, dikke trui of een lekker vest. Studeren moet in lekker zittende kleren, om warm te blijven en om het gewoon wat meer comfortabel te maken. Ik probeer er elke dag nog wel een soort van oké uit te zien door een klein beetje make-up te dragen en een gewone broek aan te doen, haha. Maar meer moet je er ook niet meer van verwachten...
  • Heel. Veel. Thee! Ik drink normaal gesproken al ontzettend veel thee, maar in tentamenperiodes is dat misschien nóg wel meer. Ik trek het studeren gewoon veel beter als ik iets warms te drinken heb. Ook vind ik het vaak nog geen tijd voor een echte pauze, maar als ik dan even naar beneden loop om thee te zetten kan ik er toch weer tegenaan.
  • Koffie...
  • Fijne muziek om bij te studeren. Als ik opdrachten maak, kan ik best wat drukkere muziek om me heen hebben, maar als ik dingen lees en doorneem wil ik óf stilte, óf rustige muziek. Ik heb ontdekt dat het album van Coldplay (Ghost Stories) voor mij heel fijn werkt, en ook heb ik op Spotify wat artiesten ontdekt die ik chill vind voor bij het leren. Misschien maak ik daar ooit wel een artikel over!
  • Mijn koptelefoon van Philips. Dit hoort een beetje bij fijne muziek, natuurlijk. Maar als ik aan mijn bureau zit met een koptelefoon op, kan ik me op de één of andere manier veel beter concentreren dan wanneer er uit mijn stereo of laptop muziek komt. Misschien is het dat ik dan heel erg afgesloten ben van de wereld en wel MOET studeren, haha. 
  • Een planning... Dan weet ik een beetje wat ik die dag moet/wil doen, en weet ik ook wanneer het genoeg is en wanneer ik leuke dingen kan gaan doen. Bekijk dit artikel over mijn planning methode!
  • Een notitieboekje. Ik schrijf heel veel op tijdens het leren, ook al heb ik er vaak al een samenvatting van gemaakt. Als ik iets opschrijf, onthoud ik het duizend keer zo goed en snel. 
  • Af en toe wat leuks om te doen, zoals wat afspreken met vriendinnen tussendoor, een serie kijken of even op de fiets naar het dorp. Even wat afleiding, dus.
  • Een blog, waar ik af en toe even mijn hoofd kan leegmaken en wat artikeltjes uit mijn mouw kan schudden, haha.
Liefs, Marjolein