21-01-15

stay focused - tips

Het is tentamenweek.... maar dat hadden jullie vast al door! Ik ben al anderhalve week op twee dagen na elke dag aan het leren. Every day, all day. Ik had me voorgenomen om steeds maar een dagdeel te gaan leren, maar al snel bleek dat ik gewoon echt wel de tijd nodig had... Gelukkig heb ik afgelopen week wat dingen ontdekt die mij helpen om beter te focussen, waardoor ik ook eerder klaar ben met mijn to-do lijst en sneller even kan relaxen. Wil je weten wat?

app: clear focus





De eerste dagen van de studieweek heb ik geleerd zoals ik dat eigenlijk nooit deed: leren tot ik echt niet meer kon en niks meer opnam. Aan het eind van mijn to-do lijst was ik kapot en kwam er niks meer in mijn hoofd. Dat werkt natuurlijk voor geen meter, maar ik had het gevoel dat ik alle tijd nodig had. Het was zo dat ik soms drie uur achter elkaar leerde, maar de helft van de tijd ontzettend afgeleid en niet gefocust was. Dan bedacht ik me ineens dat het een goed idee was om mijn naam op een schrift te stempelen, mijn kleding in mijn kast te leggen, nagels te lakken of op Instagram te kijken. Helaas... daar verloor ik veel tijd mee.

Tot ik de Clear Focus app ontdekte. Ik heb wel eens eerder met intervallen geleerd, via de Pomodoro app, maar daar is het de bedoeling dat je na elke 25 minuten al pauze neemt, en dat vind ik veel te kort. Ik heb bij de Clear Focus ingesteld dat ik na elke 40 minuten 10 minuten pauze wil, en na twee blokken van 40 minuten mag ik een lange pauze van een half uur. Tijdens deze 40 minuten ben ik ontzettend gefocust, omdat ik toch weet dat ik na die tijd op mijn telefoon kan kijken, drinken kan halen, naar de wc kan gaan, etc... Ook heb ik ingesteld dat tijdens werksessies mijn Wifi uit gaat, zodat ik niet in de verleiding kan komen om even snel te kijken. Het werkt voor mij echt perfect, en de afgelopen dagen ben ik sneller dan ooit door mijn to-do heen en komt alles beter dan ooit in mijn hoofd. De volgende tentamenweek ga ik dit zeker vanaf het begin gebruiken!

playlist: deep focus van Spotify


Muziek is fijn om op de achtergrond te hebben tijdens het leren, vind ik. Maar als ik nummers opzet die ik ken, ben ik drukker met meezingen dan met leren. En ook raak ik afgeleid van drukke beats. De deep focus afspeellijst van Spotify zet ik op als ik geen zin heb in volkomen stilte, maar wel een rustig deuntje op de achtergrond wil hebben. In deze nummers wordt niet gezongen en het is een heel rustige melodie met af en toe zee/bos/... geluiden. Ik vind het chill!

Ik hoop dat jullie aan deze tips wat hebben, en dat jullie net als ik wat productiever kunnen gaan studeren. Wat is jouw studie-tip?

Liefs, Marjolein