18-01-15

project minder vet haar

De laatste maanden had ik ontzettend snel vet haar. Ik was normaal mijn haar altijd om de dag, maar eigenlijk was dit niet genoeg meer, en mijn haar schreeuwde elke dag om gewassen te worden. Vaak gaf ik hier niet aan toe, omdat ik weet dat het alleen maar sneller vet zal worden als het vaker gewassen wordt, maar dan liep ik wel een dag met haar dat eigenlijk nét niet helemaal meer kon. Vorige week was ik er officieel en helemaal klaar mee, en ik begon te bedenken waar het aan kon liggen. 

Ik bedacht me dat het eigenlijk al een hele tijd aan de gang is, en toen ik na begon te denken welke haarproducten ik gebruikte, kwam ik op het idee dat het misschien wel aan mijn shampoo kon liggen. Ik gebruikte namelijk sinds een tijd de Oil & Care shampoo van Andrélon. Een prima shampoo met een fijne geur en goede bijpassende conditioner, maar... er zit natuurlijk wel olie in, en olie maakt vet. Dus gooide ik mijn haarroutine radicaal om (dit klinkt dramatisch) en waste ik nog diezelfde ochtend mijn haar met een andere shampoo. 

dag 1

Dag één dus. In de la in de badkamer zag ik dat we nog een fles Head & Shoulders hadden staan. Dit is natuurlijk tegen roos, maar na een beetje research las ik op verschillende plekken dat roos ook een oorzaak is van talg, en dat je vet haar ook kunt verhelpen met anti-roos shampoo. Hoppa, wassen maar, dacht ik. Tijdens het föhnen merkte ik meteen een verschil: mijn haar was steviger dan anders en ook zat er meer volume in. Mooi meegenomen! Die dag deed ik er verder niks in, zoals eigenlijk altijd.

dag 2

Dag twee is normaal gesproken de dag dat er al iets vettigs begint te ontstaan, en dat ik het net wel/net niet zou moeten wassen. Maar toen ik wakker werd en in de spiegel keek, zag ik dat het er nog prima uit zag. Yes! 

dag 3 / dag 1

Helaas... dag 3 liet een minder mooi kapsel zien. Het was eigenlijk alleen bij de haarwortels vet, maar het zag er niet meer fris uit dus ging ik het maar gewoon wassen, waardoor de cyclus weer opnieuw begon. Wel ging ik diezelfde dag nog naar de Kruidvat om een droogshampoo te kopen: de Andrélon Langer Fris. 

dag 2

Hetzelfde als de vorige dag 2, het zag er nog prima en fris uit, dus hoefde ik het sowieso niet te wassen.

dag 3

Deze dag was de perfecte dag om mijn droogshampoo uit te proberen. Ik zag wel een vet laagje bij de haarwortels, maar dat is juist waar ik de droogshampoo voor gekocht had, dus ging ik de uitdaging aan. Ik spoot het een beetje in mijn haar, liet het een paar minuten intrekken en borstelde het daarna uit mijn haar. Met mijn vingers kneedde ik het een beetje in model, en ik was klaar om de dag te shinen, haha. Na de droogshampoo wasbeurt zag het er weer prima uit, en dit was de eerste keer sinds tijden dat ik het een dagje kon uitstellen om mijn haar te wassen. 

De dag daarna was het wel weer echt nodig om te wassen, maar ik ben blij, want ik ben van om de dag wassen en de tweede dag al met vet haar lopen naar één keer in de drie dagen wassen en de derde dag met droogshampoo gegaan. Nu zou ik mijn haar dus slechts twee keer in de week hoeven te wassen, wat ik echt prima vind. Het is ook nog eens gezonder voor het haar om minder vaak te wassen, en het scheelt een hoop tijd. Ik kan iedereen die snel last heeft van vet haar aanraden om Head & Shoulders en droogshampoo te gebruiken. 

Ik ben natuurlijk geen haar-expert, en het is waarschijnlijk zo dat ieders haar weer anders reageert op deze aanpak, maar het is altijd het proberen waard! 

Liefs, Marjolein