07-01-15

plannen doe ik zo

Plannen is iets waarvan iedereen wéét dat het een goed idee is om te doen, maar waar maar weinig mensen echt de tijd insteken die het nodig heeft. Ik hoor om me heen dan ook heel vaak 'ik kan niet plannen' als excuus dat taken door elkaar gaan lopen of dat een tentamen minder goed ging dan gehoopt, omdat er te laat is begonnen. Ik geef toe dat ik zelf af en toe ook te laat begin, vooral met midterms, omdat ik het dan niet serieus genoeg neem en omdat het minder officieel voelt dan echte tentamens. Nu de tentamenweek er over twee weken weer aan komt, wilde ik jullie eens laten zien wat mijn manier van plannen is. Ik heb dit op Sweethippos ook eens laten zien,  dus de mensen die mij daar al volgden herkennen dit misschien.
























Oké, laten we beginnen met STAP 1. Plannen vraagt om een aantal voorbereidingen. Zo is het wel handig om te weten wanneer je welke toets/tentamen hebt, welke dagen je de tijd hebt om te leren en hoe veel je voor elk vak moet doen.



STAP 2: In Word maakte ik een tabel met net zo veel hokjes als dagen tot het laatste tentamen. Zo kan ik per dag een hokje gebruiken om te plannen wat ik ga doen. Ik schrijf de belangrijke dagen meteen in mijn agenda, en omlijn mijn vrije dagen met een gele markeerstift. Ik heb het geluk dat ik volgende week de hele week vrij ben, omdat ik geen herkansingen heb, en eigenlijk heb ik dus heel veel tijd om te leren. Nu ik op een rijtje heb hoe veel tijd ik heb om te leren (veel dus...), kan ik gaan indelen.


























STAP 3: In een notitieboekje heb ik per vak geschreven welke hoofdstukken ik moet leren, en wat ik verder nog moet doen. Aangezien ik een economische studie doe, is leren niet genoeg, maar moet er ook geoefend worden. Maar ik denk dat dat voor elke studie geldt, en ook op de middelbare is oefenen de beste voorbereiding voor een toets. Ik schrijf dus ook op welke tentamens ik wil oefenen en welke opdrachten ik nog eens wil maken.

STAP 4: En dan is het tijd voor het echte werk. Mijn plan is om elke dag een beetje uit te slapen, daarna goed te beginnen en om een uur of 16 te stoppen en te ontspannen. Ik wil de vrije week ook een beetje gebruiken als vakantie, en dus deel ik ook wat vrije momenten en leuke dingen in. Moet ook gebeuren, haha. Nu ik dit artikel schrijf, heb ik mijn planning nog niet helemaal ingedeeld, maar dat gaat snel gebeuren.

Ik hoop dat jullie wat aan deze planning-tips hebben, en dat jullie nu net zo geordend worden als ik (ha-ha...). In ieder geval heel veel succes als je binnenkort ook een tentamenweek of toetsweek hebt. Je kunt het!

Liefs, Marjolein