28-01-15

Landline van Rainbow Rowell

I'm back! Niet dat er zó lang niks online is gekomen op Oh Nineteen, maar de laatste dagen dat ik moest leren voelden als een eeuwigheid. Voordat de tentamens begonnen dacht ik dat ik meer dan genoeg tijd zou hebben om alles te leren, en dat het wel mee zou vallen hoe veel ik moest doen. Nou, dat had ik mis. Ik heb bijna twee en een halve week iedere dag geleerd (met een paar vrije dagen tussendoor), en ik ben super blij dat ik daar nu vanaf ben. Helaas gingen alle drie de tentamens niet zo goed als ik gehoopt had, maar voor ik de resultaten binnen heb ga ik maar niet te veel doemdenken. Ik had de midterms goed gemaakt, dus ik denk dat dat mijn redding gaat zijn. Hoop ik.

Vandaag wilde ik een artikel wijden aan een boek die ik afgelopen zondag uitlas: Landline van Rainbow Rowell. Ik heb al haar drie andere boeken al in mijn kast staan, en ik heb er ontzettend van genoten om die drie te lezen. Daarom stond Landline nog hoog op mijn to-read lijstje, en wilde ik hem ook gewoon erg graag in de kast hebben staan. Ik HOU van deze uitvoering, een hardcover, en alleen al om de kaft en de kleurtjes kon ik niet wachten om erin te beginnen.


Het boek gaat over komedie tv-show schrijfster Georgie McCool. Ze is al een tijd getrouwd met Neal, de liefde van haar leven. Ze weet al een tijdje dat het niet goed gaat met hun huwelijk, maar heeft het tot die kerst nooit onder ogen willen zien. Als ze vlak voor de kerstdagen laat weten dat ze niet meegaat naar Neal's moeder om kerst te vieren, omdat ze iets voor haar werk moet doen, vertrekt Neal - tegen haar verwachtingen in - zonder haar. 

Omdat Georgie zich niet goed voelt gaat ze bij haar ouders logeren en probeert ze Neal vanaf daar met de 'landline' te bellen. Ze ontdekt daardoor een manier om met Neal in het verleden te communiceren. Ze heeft het gevoel dat ze hun huwelijk al bij voorbaat kan redden, maar ze vraagt zich sterk af of ze niet beter ervoor kan zorgen dat Neal haar nooit ten huwelijk had gevraagd.

De vraag is... als het op de liefde aankomt, zou je dezelfde telefoontjes plegen als vroeger?

Het boek is heerlijk om te lezen, en gewoon zo'n boek waar je niet te veel over na hoeft te denken om het te begrijpen. Maar op de één of andere manier ging ik er ook weer wél een beetje door nadenken: als ik de kans zou hebben om dingen in mijn leven opnieuw te doen, zou ik dat dan doen?

Ik moet toegeven dat ik de eerste helft van het boek moeite had met goed in het verhaal te komen. Er gebeurde voor mijn gevoel erg weinig wat ertoe deed, waardoor ik het verhaal niet erg sterk vond. Dit kan ook komen doordat ik het druk had met leren en niet alles meekreeg wat er in het verhaal gebeurde, haha. Maar juist op het moment dat ik 'toegaf' dat ik het boek minder leuk vond dan ik had gehoopt, begon de vaart erin te komen en vond ik het een heerlijk boek.

Dit alles heeft ervoor gezorgd dat ik 4/5 sterren aan het boek heb gegeven. Het is het helemaal waard om het te lezen, en ik kan iedereen aanraden om dit boek (en de andere boeken) van Rainbow Rowell te lezen.

Ken jij de boeken van Rainbow Rowell al?

Liefs, Marjolein