06-01-15

2015 reading challenge + best books of last year

Een nieuw jaar, een nieuwe challenge! Toen ik vanochtend op Goodreads keek, zag ik dat er weer een nieuwe Reading Challenge van start was gegaan. Ik ben dol op die challenge. Niet alleen stimuleert het me om meer te lezen, maar ik vind het ook erg leuk om te zien hoe veel andere vrienden op Goodreads willen lezen. Vorige twee jaren heb ik 31 en 30 boeken gelezen, en dat vond ik wel een mooi aantal. Dit jaar hoop ik dus wederom 30 boeken te lezen (maar liever nog meer, natuurlijk). De teller staat weer op nul, en dat vind ik een goed moment om eens te kijken wat mijn favoriete boeken zijn van vorig jaar. Dit zijn zeven boeken, van de dertig, die ik 5/5 sterren heb gegeven. Waar gaan ze over, en waarom zijn ze zo geweldig?


Eleanor & Park - Rainbow Rowell: Dit boek is zó schattig! Het gaat over Eleanor, een meisje, en Park, een jongen. Allebei zijn ze niet zo populair, en niet zo gewoontjes. In de schoolbus worden ze langzaam verliefd op elkaar. Ik ben zelf ook echt verliefd geworden op dit boek! Het is zo lief en mooi. 

De boekendief - Markus Zusak: Dit boek speelt zich af in de tweede wereldoorlog, in een dorpje in Duitsland. Het gaat over een meisje, Liesel, wie in een gastgezin geplaatst wordt. Ze kan het niet weerstaan om boeken te stelen zo nu en dan, en die boeken leert ze lezen met haar 'gastgezin papa'. Ik vind het boek ontzettend mooi, omdat het een ander perspectief geeft van de oorlog, namelijk vanuit het Nazi Duitsland. Ik vind het mooi hoe een kind als Liesel tegen de oorlog aankijkt en hoe ze zich een weg baant door de bombardementen, voedsel tekorten en discriminatie. 

Divergent - Veronica Roth: Wie kent dit boek niet? Het gaat over Beatrice Prior, een meisje dat leeft in een samenleving dat is verdeeld in vijf facties. Iedereen wordt geboren in een bepaalde factie, maar op zestienjarige leeftijd mag de persoon zelf kiezen waar hij/zij voor de rest van zijn/haar leven bij wil horen. Tijdens de inwijding probeert Beatrice zich aan te passen aan haar nieuwe factie en blijkt dat ze een groot geheim met zich mee draagt en dat ze gevaar loopt. Ik vind het zo'n spannend boek! Ik heb het boek gelezen vlak voor de film uitkwam, en ook die vind ik super leuk. Maar... het boek is beter, want in de film hebben ze wat belangrijke dingen weggelaten, super gek! 

Life of Pi - Yann Martel: Ik heb wel veel verschillende boeken in dit rijtje staan, zeg. Een chicklit achtige, historische roman, spannend boek, en dan nog Life of Pi, een psychologisch-fantasie-avonturen-achtig boek. Ik weet niet zo goed tot welk genre ik het moet rekenen. Pi, de hoofdpersoon van dit boek, is al op jonge leeftijd bezig met godsdiensten en spiritualiteit. Hij gelooft in drie godsdiensten. Eigenlijk komt het hele verhaal erop neer dat hij 227 dagen op een reddingsboot zit met een tijger die Richard Parker heet. Aan het begin dacht ik echt  dat dit boek niks voor mij zou zijn, maar niets was minder waar. Ik vond het prachtig! Ook de film heb ik na het lezen van het boek gekocht, en die vind ik ook geweldig. 






















Voor jou - Jojo Moyes: OMG. wat een tranentrekker is dit boek! Het gaat over Louisa, die een baan als verzorgster/oppepster van de verlamde Will vind. Hij heeft een dwarslaesie, en moet de rest van zijn leven in een rolstoel zitten. Hij kan bijna niets meer bewegen en heeft nog veel meer ziekte verschijnselen. Hij is depressief en zat van het leventje in een rolstoel en wil euthanasie plegen. Louisa is door Will's moeder aangenomen om hem te laten zien dat het leven leuk is, en ze heeft maar korte tijd om Will ervan te overtuigen dat het leven meer is dan de rolstoel. Dit boek is geweldig, je MOET het lezen.

Not without my daughter - Betty Mahmoody: Dit boek is denk ik het minst bekend van dit rijtje. Een vriendin vroeg of ik het wilde lenen, en toen ik erin begon vond ik het meteen prachtig. Het is een waargebeurd verhaal, wat het allemaal nog meer bizar en schokkend maakt. Het gaat over Betty, die getrouwd is met een Iraanse man Moody. Als ze op vakantie naar Iran gaan blijkt dat het de bedoeling is dat zij en haar dochter voor altijd in Iran blijven. Betty leeft in een soort van gevangenschap door haar man, en wil alleen maar vluchten. Wát een verhaal!

The time traveler's wife - Audrey Niffenegger: Dit boek las ik lekker in de zomer aan het zwembad in Bali. Maar dat is niet de enige reden dat ik hem goed vond, het verhaal is ook gewoon heel mooi, goed geschreven en origineel. Het gaat over Claire en Henry. Ze leerden elkaar kennen toen Claire 6 was en Henry 36, en trouwden toen Claire 23 was en Henry 31. Onmogelijk, maar waar. Zonder dat hij er iets aan kan doen verplaatst Henry zich door de tijd, vooral op voor hem emotionele momenten. Hij verdwijnt zonder het te willen, maar zijn avonturen zijn grappig, onvoorspelbaar en grillig. Claire en Henry proberen een normaal leven te leiden, wat natuurlijk niet de makkelijkste taak ooit is...

En nu... op naar nieuwe, mooi en goede boeken die ik in 2015 ga lezen! Ik hoop dat ik de Reading Challenge ga halen! Als je ook Goodreads hebt, zou ik het leuk vinden als je me toevoegt.

Liefs, Marjolein