29-11-14

studie-update - halfway semester #1

Toen ik op 1 september van dit jaar begon aan mijn studie, had ik nooit verwacht dat de tijd zo snel zou gaan. Maar het is toch echt waar, want er is alweer een kwart van het jaar voorbij. Nu ik alle cijfers terug heb van mijn allereerste tentamenweek, leek het me wel een plan om jullie even bij te praten over mijn studie Economics & Business Economics. 



vakken en cijfers 

Ik heb de eerste twee blokken van dit jaar steeds drie vakken, waarvoor ik per vak (als ik het haal) 5 studiepunten krijg. Bij 45 punten mag je door naar het tweede jaar, bij 60 punten heb je je Propedeuse. Aan het begin van het jaar, toen alles uitgelegd werd, werd ik een beetje zenuwachtig bij het idee dat je 'maar' drie vakken niet mag halen, maar nu ik er lekker in zit en de eerste drie vakken heb gehaald, ben ik vol vertrouwen en denk ik dat ik gewoon die P in het eerste jaar ga halen.

Ik had het eerste blok drie vakken die ik allemaal interessant vond. Wel merkte ik meteen dat het ene vak wat meer voor mij bestemd was dan de andere, maar toch heb ik alle vakken gehaald met een mooie 7! In het tweede jaar moet je richting kiezen, en de vakken die je in het eerste jaar hebt zijn eigenlijk duidelijk toe te delen tot één van de richtingen. Ik merk nu al dat ik de vakken uit de richting economics (micro-economie, macro-economie en wiskunde) het allerleukst vind. 

Ik moet zeggen dat ik het tot nu toe allemaal heel erg vind meevallen. Hou je de stof gewoon bij en ga je naar de werkcolleges, waar alles duidelijk wordt uitgelegd en waar je opdrachten maakt, dan hoef je voor de tentamens al niet eens meer zo heel veel te doen. Ik had verwacht dat het tempo en de moeilijkheidsgraad op de uni duizend keer hoger zou liggen dan op de middelbare, maar dat valt me heel erg mee. Ik wil niet zeggen dat ik niet veel doe, in tegendeel, maar het is goed te doen.

Even op een rijtje, de cijfers:
International Business: midterm 6, endterm 7.6 = afgerond met een 7.
Mathematics: midterm 6.5, endterm 6.8 = afgerond met een 7.
Microeconomics: midterm 7.3, endterm 6.8 = afgerond met een 7.
Wat betekent dat ik al 15 studiepunten binnen heb, en dat is 1/4 van mijn P! Het voelt goed. 

het studentenleven

Ik voel me ontzettend op mijn gemak op de universiteit, en heb hier, meer dan op de middelbare school, mijn plekje gevonden. Hier mag je slim zijn, en hier word je minder ingedeeld op 'soort'. Tuurlijk zijn er groepjes, maar de vriendinnen die ik op de uni heb gemaakt, zijn allemaal heel verschillend, wat het heel leuk maakt. Sommigen zijn echte party-animals, en anderen, zoals ik, niet. Uitgaan op zijn tijd vind ik leuk, maar ik hoef dat écht niet elke week (a.k.a de laatste keer dat ik echt uit ben geweest was in augustus). Laat mij maar gezellig iets drinken of eten met vriendinnen, of gewoon lekker met een boek op de bank. In dat opzicht ben ik niets veranderd dus, haha. Maar wel ben ik zelfverzekerder geworden en maakt het bovendien niet veel meer uit wat je doet, als je maar gezellig bent. 

Ik woon nog lekker thuis, waardoor ik per dag zo'n twee uur aan het reizen ben. Ik vind het niet erg, want in de bus heb ik wifi en kan ik even lekker voor me uit staren. Ook kom ik vaak mensen tegen in de bus, waar ik dan lekker mee kan kletsen. En zo doe ik nog eens wat aan beweging, want minimaal drie keer per week moet ik keihard fietsen en rennen om de bus te halen, haha. Maar ik wil niet mijn hele studentenleven thuis wonen, want het lijkt me ook tof om op kamers te wonen.

Ik heb echt de goede studiekeus gemaakt, leuke mensen leren kennen, en voel me goed. Nu zijn jullie weer even op de hoogte van mijn studie-leven!

Liefs, Marjolein